125 de ani de istorie Bosch si de Tehnica pentru o viata

img
Home / Stiri si noutati auto / 125 de ani de istorie Bosch si de Tehnica pentru o viata

125 de ani de istorie Bosch si de Tehnica pentru o viata 2011 a fost un an important pentru compania Bosch deoarece s-au împlinit 125 de ani de la înfiintarea concernului german si 150 de ani de la nasterea fondatorului companiei. Principiile si valorile sociale promovate de Robert Bosch, fondatorul companiei, continua sa influenteze cultura corporatista a Grupului Bosch. Chiar si dupa 125 de ani, multe dintre valorile, atitudinile si principiile sale – precum credibilitatea, seriozitatea si legalitatea – sunt valabile si în prezent, aflându-se la baza responsabilitatii sociale si antreprenoriale a Grupului Bosch.1886-1900: Atelierul de mecanica fina si inginerie electricaLa 15 noiembrie 1886, Robert Bosch a deschis la Stuttgart „Atelierul de mecanica fina si inginerie electrica”. Cu numai doi angajati la început, atelierul avea ca obiect de activitate fabricarea si instalarea tuturor tipurilor de echipamente electrice, inclusiv telefoane si sonerii electrice. Capitalul initial de 10.000 marci a fost epuizat în scurt timp, compania fiind nevoita sa apeleze la împrumuturi bancare. Robert Bosch a investit marea parte din profitul modest al companiei în utilaje moderne. Acesta a descris mai târziu primii sai ani de independenta ca pe o perioada de „truda chinuitoare”. Consolidarea economica a tinerei companii a fost favorizata, pe de o parte, de constructia centralei electrice din Stuttgart, în 1895, Robert Bosch primind astfel noi comenzi pentru produsele sale. Pe de alta parte, fabricarea dispozitivelor de aprindere cu magnetou devenise rapid o activitate esentiala ce aducea venituri mari companiei.Bosch si dispozitivul de aprindere cu magnetouÎn 1887, la cererea unui client, Bosch a produs primul dispozitiv de aprindere cu magnetou, pe baza unui produs fabricat de Deutz, un constructor de motoare din Köln. Însa nu l-a copiat pur si simplu, ci l-a îmbunatatit, fidel conceptiei sale de mai târziu referitoare la perfectionarea continua. În 1897, Bosch a fost prima persoana care a reusit sa adapteze dispozitivul de aprindere cu magnetou la motorul unui autovehicul. Astfel, el a gasit solutia ideala la una dintre cele mai mari probleme tehnice din primii ani ai industriei auto.1901 – 1923: Drumul catre câstigarea reputatiei de furnizor global de componente pentru industria auto În primii ani de existenta, compania înfiintata de Robert Bosch si-a schimbat sediul de mai multe ori. În 1900, acesta a început constructia propriei fabrici din Stuttgart. La 1 aprilie 1901, cei 45 de angajati s-au instalat în noua „Fabrica de inginerie electrica Robert Bosch”. În aceeasi zi, fostul ucenic Honold Gottlob a revenit în cadrul firmei, iar în decurs de un an, acesta a pus la punct un sistem de aprindere cu magnetou de înalta tensiune si bujii cu scânteie. La prezentarea primului prototip, în decembrie 1901, Robert Bosch a fost foarte impresionat: „Cu acest produs ai dat lovitura!” Aceasta fraza a marcat începutul unui lung sir de inovatii Bosch.Cresterea companiei la nivel mondialPerfectionarea dispozitivului de aprindere cu magnetou i-a deschis lui Robert Bosch accesul catre un segment nou de clienti: constructorii si soferii de autovehicule din întreaga lume. Multi dintre acestia doreau sa utilizeze, în locul solutiilor tehnice vechi si fragile, noul sistem electric de aprindere dezvoltat de Bosch. Pentru a putea deservi si clientii din afara Germaniei, Bosch a creat reprezentante locale, mai întâi în Marea Britanie, în 1898, iar un an mai târziu în Franta si Austro-Ungaria. În scurt timp, Bosch s-a extins în aproape toate tarile europene. În 1906, au urmat primii pasi pe alte continente: în 1906 Statele Unite si Africa de Sud, în 1907 Australia, în 1908 Argentina, în 1909 China. Dar nu numai vânzarile s-au extins pe plan mondial, ci si productia. Înca din 1905, Bosch a înfiintat o uzina de productie la Paris. În 1912, a început activitatea de productie în SUA, într-o fabrica noua din Springfield, Massachusetts.Sistemul de iluminare Bosch pentru autovehiculeÎn 1913, Bosch a lansat pe piata o noua inovatie istorica pentru industria auto: sistemul de iluminare pentru autovehicule. Acesta a fost primul sistem complet fabricat de Bosch si care a constituit baza instalatiilor electrice din dotarea autovehiculelor moderne. Compania a deveni un furnizor international de componente pentru industria auto. Cu putin timp înainte de izbucnirea Primului Razboi Mondial, în 1913, peste 88% din vânzarile înregistrate de Bosch proveneau din pietele din afara Germaniei.Primul razboi mondialOdata cu izbucnirea Primului Razboi Mondial în 1914, compania Bosch a fost nevoita sa-si adapteze întreaga productie la necesitatile armatei. Însa Robert Bosch nu dorea sa profite de pe urma razboiului si a suferintei provocate de acesta si, din acest motiv, profitul obtinut din contractele de armament, aproximativ 20 de milioane de marci, a fost donat în scopuri caritabile. Efectele nefaste ale razboiului, în special confiscarea activelor sale corporale din afara Germaniei, au fost depasite neasteptat de repede de catre companie. În 1925, reteaua globala de reprezentante era deja mai mare decât cea din anul 1914.1924 – 1945: De la industria auto la diverse domenii de activitatePâna în 1925, capacitatea de productie si numarul de angajati au crescut constant, dar în toamna anului 1925 piata auto europeana s-a prabusit dramatic. Scaderea vânzarilor a lovit din plin compania Bosch, iar numarul de angajati a scazut în doar câteva luni de la circa 13.000 la 8.000. Noi domenii de activitateAceasta criza a fost depasita rapid si datorita masurilor de rationalizare aplicate cu putin înainte de izbucnirea ei, ca de exemplu trecerea la productia pe banda de asamblare. Totodata, criza a demonstrat cât de periculoasa putea fi specializarea într-o singura ramura industriala. Prin urmare, conducerea a cautat sa se impuna si în alte domenii de activitate. Astfel, în 1928, Bosch a lansat prima sa scula electrica, o masina de tuns, iar în 1933, odata cu primul frigider Bosch, a început productia de aparate electrocasnice. În 1932, Bosch a preluat afacerile companiei Junkers în domeniul termotehnicii. În acelasi an, Blaupunkt a lansat primul radio auto din Europa produs în serie. În anii 1920, Bosch si-a extins constant oferta de produse si în domeniul tehnologiei auto, producând de exemplu faruri de bicicleta, acumulatori, claxoane Bosch, stergatoare de parbriz sau semnalizatoare de directie. O evolutie importanta a avut loc în 1927, odata cu introducerea pompei de injectie diesel, initial numai pentru camioane, iar din 1936 si pentru autoturisme.Cel de-al doilea razboi mondialOdata cu izbucnirea celui de-al doilea razboi mondial, în 1939, Bosch a trebuit sa-si reorienteze întreaga productie, aceasta perioada fiind extrem de dificila pentru companie. Robert Bosch si alti membri din conducerea companiei au sustinut rezistenta împotriva regimului nazist si au oferit ajutor financiar victimelor persecutiilor sau le-au ajutat sa emigreze. De aceea, Memorialul Victimelor Holocaustului al Statului Israel i-a decernat în 1969 lui Hans Walz, ca reprezentant al companiei Bosch, titlul de „Drept între popoare”. Pentru a se asigura ca ramâne în proprietatea familiei, Robert Bosch a modificat forma de organizare a companiei în 1937, din societate pe actiuni în societate cu raspundere limitata. La încheierea razboiului, în 1945, o mare parte a fabricilor Bosch fusesera distruse de bombardamentele devastatoare. Robert Bosch nu a fost însa martor la aceste distrugeri, el murind la 12 martie 1942.1946 – 1959: Reconstructia si miracolul economicDupa 1945, Bosch a reusit, în ciuda situatiei extrem de dificile, sa reia neasteptat de repede sirul succeselor de care se bucurase anterior. Reforma monetara germana din 1948 a fost urmata de o dezvoltare rapida a companiei.Revenirea pe piata globalaÎn 1952, Bosch a trebuit sa accepte ca brevetele sale sa devina accesibile concurentei iar toate sucursalele si fabricile aflate în afara Germaniei au ramas expropriate. Astfel, a fost necesara o relansare de la zero a activitatilor desfasurate de companie la nivel global. Cu toate acestea, în 1956, reteaua de reprezentante si ateliere de service se extinsese din nou în peste 130 de tari. Bosch a dezvoltat tot mai mult productia în afara granitelor tarii. De exemplu, în anii 1950 a deschis uzine de productie în India (1953), Australia (1954) si Brazilia (1957).1960 – 1989: Crearea diviziilor si revolutia sistemelor electroniceCrearea diviziilor – Proiectul-pilot: Divizia de Scule electriceDezvoltarea extraordinara a companiei a necesitat o reorganizare a ei, care pâna atunci avusese o structura centralizata. Primul pas a fost organizarea productiei de scule electrice într-o „sectiune independenta”, la 1 iulie 1959. Acesta a fost proiectul-pilot de la care a pornit restructurarea întregii companii si transformarea acesteia într-un ansamblu de divizii relativ autonome, responsabile de propriile lor obiective. Organizarea corporatistaÎn 1964, executorii testamentari au pus bazele actualei organizari a companiei. Administratia patrimoniului Bosch GmbH a achizitionat în 1964, de la mostenitorii fondatorului, majoritatea capitalului social al companiei Robert Bosch GmbH. Drepturile de vot au trecut astfel la Robert Bosch Industrietreuhand KG (Trustul Industrial Robert Bosch), care a îndeplinit din acel moment rolul de administrator al companiei. Pentru a sublinia angajamentul social al firmei, în 1969 Administratia patrimoniului Bosch si-a schimbat numele în Robert Bosch Stiftung GmbH (Fundatia Robert Bosch). Pâna în prezent, fundatia a activat si activeaza în domeniile educatiei, sanatatii, relatiilor internationale, culturii si stiintei. În prezent, fundatia detine 92% din capitalul social al Robert Bosch GmbH. Restul apartine preponderent familiei Bosch.Aceasta organizare reprezinta si astazi fundamentul independentei manageriale si financiare a Grupului Bosch. Profiturile obtinute ramân în mare parte în cadrul companiei si sunt utilizate pentru a-i asigura viitorul. Acest fapt permite planificarea pe termen lung si realizarea de investitii importante din mijloace proprii, fara a apela la împrumuturi din pietele de capital. Fundatia Robert Bosch primeste dividende care asigura continuarea durabila a angajamentului sau social.Sigur, ecologic, economicÎn istoria companiei Bosch, perioada dintre anii 1960 si 1989 a fost marcata de inovatii importante, în special în domeniul tehnologiei auto. Într-o vreme în care începea sa se discute tot mai mult despre siguranta rutiera si protectia mediului înconjurator, aceste produse inovatoare au demonstrat angajamentul companiei Bosch pentru fabricarea de automobile mai ecologice, mai economice si mai sigure. Acest angajament a fost concretizat în campania „sigur, ecologic, economic” lansata în 1974. Printre inovatii se numara, de exemplu, sistemul de injectie de benzina cu comanda electronica D-Jetronic (1967), sistemul de antiblocare la frânare  ABS (1978), sistemul electronic de control pentru motoarele diesel EDC (1986) si sistemul de navigatie Blaupunkt TravelPilot (1989).1990 – 2011: Raspunsuri la provocarile globalizariiDupa disparitia „Cortinei de fier”, o noua era a început si pentru compania Bosch. Deschiderea pietelor din Europa de Est si Asia a accelerat ritmul globalizarii, un proces prin care pietele regionale anterior separate au fuzionat treptat într-o piata mondiala. Pentru Bosch, noul obiectiv era acela de a face fata provocarilor rezultate din aceasta evolutie si sa profite de oportunitatile aparute. În Japonia, Bosch a preluat în timp majoritatea actiunilor Zexel Corporation, cea mai mare companie japoneza afiliata, procesul de achizitie fiind încheiat în 1999. În anul 2005 aceasta corporatie a fuzionat cu alte companii Bosch din Japonia, formând Bosch Corporation, cu sediul la Tokio. În India, unde a patra unitate de productie a fost deschisa în 1999, afacerile Bosch s-au dezvoltat, de asemenea, rapid. În China, pâna în 1994, Bosch a fost prezent doar prin companii care produceau sub licente de fabricatie. În 1989, compania a deschis aici o reprezentanta. Dupa ce, la începutul anilor 1990, guvernul chinez a recunoscut importanta furnizorilor straini pentru dezvoltarea propriei industrii auto, aceasta piata a creat noi oportunitati si pentru Bosch. În 1995 a venit momentul decisiv: Bosch a încheiat cu guvernul chinez un contract de mare importanta strategica, pentru echiparea autovehiculelor de productie chineza cu sisteme de injectie electronica de benzina. Prezenta Grupului Bosch în România Grupul Bosch activeaza în România din anul 1994. În prezent, Bosch detine în România patru companii în trei orase: Robert Bosch S.R.L. (din 1994) si BSH Electrocasnice S.R.L. (din 1999) în Bucuresti, Bosch Rexroth S.R.L. (din 2005) în Blaj si Bosch Communication Center (din 2008) în Timisoara.Crestere prin achizitiiPreluarea unor companii a jucat un rol important în toate sectoarele de activitate ale companiei. În 1996, de exemplu, Bosch a preluat divizia de sisteme de frânare de la AlliedSignal, în 2001 a achizitionat societatea specializata în tehnologie industriala Mannesmann Rexroth, iar în 2003 producatorul de sisteme de încalzire Buderus. De asemenea si divizia Security Systems si-a extins portofoliul prin achizitia  Communication Security Imaging de la Philips, Telex Communications si CCTV Extreme. Producatorii de sisteme de ambalare Sig Pack, Pharmatech si Paal au fost preluati în 2004, 2007 si 2008. Aceste achizitii nu numai ca au consolidat pozitia pe piata a grupului Bosch în aceste sectoare, dar au contribuit în acelasi timp si la echilibrarea structurii companiei. În primavara anului 2008, a fost luata o decizie importanta când Bosch a achizitionat compania germana producatoare de celule fotovoltaice Ersol, aceasta devenind noua filiala Bosch Solar Energy. În sectorul tehnologiei auto, cel mai vechi si de succes sector de activitate al companiei, Bosch a intensificat cercetarile în domeniul sistemelor de propulsie pentru autovehiculele hibride si electrice. Primul autovehicul hibrid cu tehnologie Bosch a fost lansat pe piata în 2010. În acelasi an, a început productia de serie a acumulatorilor litiu-ion în cadrul SB LiMotive, o societate mixta înfiintata împreuna cu Samsung.Tehnica pentru o viataSi în anii 1990 compania a pus accentul pe inovatie, în spiritul devizei strategice „Tehnica pentru o viata”. Programul electronic de stabilitate ESP®, lansat în 1995, a reprezentat un progres major în domeniul tehnologiei, fiind în acelasi timp un real succes comercial. Sistemul previne deraparea autovehiculelor, contribuind astfel în mod decisiv la sporirea sigurantei rutiere. Au urmat multe alte inovatii, printre care: sistemul common-rail de injectie diesel la înalta presiune (1997), sistemul de injectie directa de benzina DI-Motronic (2000), sistemele de asistare a soferului precum tempomatul adaptiv (2000) si sistemul de asistare la parcare (2005). În 2003, Bosch a lansat prima surubelnita electrica echipata cu acumulator litiu-ion, „Ixo”.  2008-2011: depasirea crizei mondiale Criza economica mondiala din 2008-2011 a determinat o scadere de circa 15% a cifrei de afaceri înregistrata de grupul Bosch în anul 2009 (aproximativ 38,2 miliarde de euro) si, pentru prima data dupa cel de-al doilea razboi mondial, compania a înregistrat pierderi operationale. Dar în 2010, Bosch depasise deja criza, înregistrând cea mai ridicata cifra de afaceri din istoria sa iar în 2011, Bosch va trece pragul de 50 de miliarde de euro. Robert Bosch considera ca echilibrul dintre necesitatile economice si cele sociale reprezinta esenta responsabilitatii antreprenoriale. În prezent, misiunea este de a include protectia mediului înconjurator în acest concept. „Obiectivul nostru principal este, fara îndoiala, asigurarea existentei pe termen lung a companiei. Dar în acelasi timp urmarim si ca acest scop sa fie atins respectând echilibrul dintre ecologie, economie si […] responsabilitatea sociala” – a declarat Franz Fehrenbach, presedintele Consiliului de Administratie al companiei Bosch.

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *