Defectiuni auto comune si preventia acestora
Rezumat:
Nimic nu este mai neplacut decat momentul in care masina cedeaza la drum lung sau chiar inainte de plecare iar soferul nu are absolut nici o idee in legatura cu ce ar putea fi in neregula cu autoturismul. Pentru ca masinile moderne sunt masinarii extrem de complexe exista o lista descurajanta de lucruri care s-ar putea defecta sau se pot intampla pentru a pune bete in roate, aproape la propriu, soferilor. Din fericire, cele mai multe neplaceri auto au cauze comune si destul de usor de rezolvat pe loc.
Masina nu porneste
Daca masina nu porneste, cea mai des intalnita problema este bateria descarcata. O baterie descarcata face un sunet specific la ‚cheie’ si poate avea numeroase cauze:
– masina a fost lasata cu luminile aprinse, sau o alta functie care consuma curent pornita sau blocata. In general aceasta este cea mai fericita situatie, pentru ca odata ce soferul reuseste sa porneasca masina prin impingere sau ‚luand curent’ de la o alta masina, bateria se va reincarca singura.
– din cauza frigului. La temperaturi foarte joase bateria poate fi afectata, din acest motiv este intotdeauna o idee buna ca bateria sa fie tinuta in casa si nu afara atunci cand se anunta temperaturi cu mult sub minus. Daca bateria a fost deja afectata de frig, sau nu mai are curent din alte motive, ea poate fi reincarcata cu echipament specific, disponibil inclusiv pentru utilizarea acasa. Un incarcator de baterie nu este excesiv de scump si se poate dovedi extrem de util.
– conexiuni slabite. Desi aceasta este cea mai simplu problema de rezolvat a bateriei, nu este si cea mai des inatlnita. Se pot verifica rapid conexiunile bateriei pentru a elimina aceasta cauza.
– bateria este pur si simplu prea veche. Bateriile, ca aproape orice piesa a masinii au o durata de viata si trebuie schimbate. Viata bateriei poate fi prelungita cu reincarcari periodice, o data la 2 saptamani si vizite la service, insa atunci cand bateria a ajuns la capatul duratei sale de viata singura optiune la indeamna este inlocuirea.
Atenntie, problemele cu pornirea masinii, de obicei atribuite bateriei pot avea si alte surse, spre exemplu:
– alternatorul. Problemele cauzate de un alternator defect sunt uneori confundate cu problemele cu bateria pentru ca se manifesta prin probleme cu bateria si iluminare slaba. Daca bateriile par sa se defecteze una dupa alta, se recomanda verificarea alternatorului. Pe bord, problemele cu alternatorul apar sub forma unui bec rosu aprins, o problema grava atunci cand indica ruperea unei curele ce atrage dupa sine cresterea rapida a temperaturii motorului. In aceste cazuri soferii sunt sfatuiti sa opreasca imediat masina.
– sistemul de pornire. Aceasta defectiune relativ rara a demarorului poate fi evitata prin intretinere regulata si controale periodice la service.
– combustibilul. Poate parea hilar, dar de multe ori, raspunsul din spatele unei masini care refuza sa porneasca este neatentia soferului care a uitat sa umple rezervorul. Este de preferat insa ca rezervorul plin sa gaseasca soferul inainte de inceperea drumului si nu in mijlocul calatoriei.
O ultima avertizare in categoria dinainte de pornirea la drum este aceea legata de cheia masinii. Soferii trebuie sa fie extrem de atenti cu locul in care isi pastreaza cheile de rezerva, pentru ca in cazul in care pierd ambele chei, doar reprezentanta producatorului ii poate ajuta, iar procesul poate dura cateva zile.
Defectiuni ce pot aparea la drum
Mai departe de problemele care pot aparea chiar inainte de inceperea calatoriei, problemele cu care soferii se confrunta la drum sunt extrem de neplacute si nu pot fi intotdeauna prevenite.
– pana de cauciuc. Probabil nu exista sofer care sa nu fi experimentat macar o pana de cauciuc in cativa ani de condus. Problema cu penele de cauciuc este aceea ca ele nu pot fi intotdeauna evitate, soferului ii este aproape imposibil sa vada un cui pe drum spre exemplu, care ii poate face probleme neplacute dupa mai multi kilometri. Totusi, pentru a evita neplacerile la drum legate de acest aspect si cel al alinierii corecte a rotilor, soferii sunt sfatuiti sa mentina presiunea in cauciucuri conform recomandarilor din cartea tehnica a masinii, sa evite impactul cu bordurile, sa aiba mereu in masina o roata de rezerva si uneltele/ cunostintele necesare pentru a o schimba si nu in ultimul rand, sa aiba intotdeauna cauciucuri potrivite pentru suprafata pe care ruleaza. Se recomanda de asemenea verificari periodice pentru a determina daca rotile sunt aliniate corect.
– pana de combustibil. Denumita rusinos si ‚pana prostului’, pana de benzina poate parea o problema usor de rezolvat in oras insa devine extrem de complicata atunci cand soferul se afla la drum lung si se confrunta cu o asfel de situatie pe autostrada spre exemplu. Daca soferul ajunge sa fie nevoit sa apeleze la serviciile de tractare, costurile calatoriei se pot dubla, de aceea se recomanda ca inainte de drumuri lungi sa se faca intotdeauna plinul.
Piese ce ar trebui verificate periodic:
Inainte de un drum lung dar si la verificarea periodica a autoturismului in service, este bine ca mecanicul sa fie rugat sa verifice si:
– cablurile ambreiajului care se pot rupe
– bujiile, parte a sistemului de pornire a masinii ce trebuie inlocuite periodic
– firele de inalta tensiune ce se deterioreaza de asemenea o data cu vechimea masinii si este bine sa fie inlocuite atunci cand dau semne de uzura.