Sistemul de franare
Sistemul de franare si sistemul de directie sunt cele mai importante la o masina din punct de vedere al sigurantei pasagerilor in timpul deplasarii.
Autovehiculele folosesc doua tipuri de frane:
1. Frana de stationare sau frana de mana. Folosirea franei de stationare se face prin intermediul unei manete gen parghie care actioneaza un cablu ce duce la placutele sau sabotii de frana. Aceasta frana este destinata mentinerii autovehiculului in stare oprita pe loc, chiar si atunci cand acesta se afla intr-o panta sau rampa. Actionarea franei de mana este obligatorie inainte de a se cobora din masina.
2. Frana principala cunoscuta si drept frana de serviciu. Aceasta este folosita la reducerea vitezei de deplasare si la oprirea autovehiculului, actionarea acesteia facandu-se prin intermediul pedalei de frana.
Distanta in care un autovehicul opreste la o anumita viteza determina eficienta sistemului de franare. Sistemul de franare este format din mecanismul de actionare al franelor (pedala sau maneta de frana) si franele propriu-zise (discuri + placute si tamburi + saboti). Pentru a se putea obtine o franare eficienta, distanta dintre discuri si placute, dar si cea dintre tamburi si saboti trebuie sa fie cat mai mica.
Defectiuni ale sistemului de franare:
1. Roti blocate. Acest lucru se poate intampla in cazul in care pistonasele raman gripate in etriere ori in cilindrii receptori sau in cazul in care arcurile de readucere a sabotilor in pozitia normala sunt slabite sau rupte.
2. Frana se actioneaza dupa 2-3 apasari. In acest caz exista aer in instalatia de franare, lucru ce necesita aerisirea acesteia.
Sistemul ABS este folosit pentru a se micsora distanta de oprire dar si pentru a se putea pastra controlul directiei in timpul franarii. La autovehiculele fara ABS nu se mai poate controla directia odata de rotile au fost blocate. Sistemul ABS foloseste tehnologia franarii prin rostogolire, aceasta eliminand blocarea rotilor in timpul franarii.