BMW Seria 3 – o cariera inegalabila in motorsport

img
Home / Stiri si noutati auto / BMW Seria 3 – o cariera inegalabila in motorsport

BMW Seria 3 – o cariera inegalabila in motorsportO privire rapida la cele mai importante momente ale povestii de succes pe care BMW Seria 3 a scris-o în sporturile cu motor.München. De-a lungul celor cinci generatii de la lansarea sa, BMW Seria 3 s-a bucurat de o cariera extrem de impresionanta. Acest lucru este valabil cu privire la succesul pe piata auto, dar în special referitor la cariera în motorsport. De-a lungul ultimilor 35 de ani, modelele din Seria 3, caracterizate de dimensiuni compacte, motoare dinamice si suspensii sportive, au contribuit considerabil la performantele dinamice si reputatia excelenta pe care marca le-a dovedit si pe circuite. Cu asemenea atribute, modelele din gama mediana BMW sunt alegerea ideala pentru o utilizare de succes în motorsport. Prin revenirea în DTM – o competitie de top din motorsport -, care se va petrece în 2012, BMW intentioneaza repetarea succesului anterior cu modelul BMW M3 DTM, aflat în prezent în faza de dezvoltare.Un start impresionant: BMW 320i pentru BMW Junior Team.Prima generatie a modelului BMW Seria 3 Sedan se lansase pe piata de numai doi ani în momentul în care a creat senzatie si pe circuite. Obiectivul a fost transformarea noii game în „nava-amiral” a marcii în ceea ce priveste sportivitatea prin implicarea cu succes în sporturile cu motor. BMW Motorsport GmbH, divizie înfiintata în 1972, a dezvoltat BMW Seria 3 într-o masina de curse destinate turismelor, în deplina conformitate cu Grupa 5, care avea un regulament tehnic extrem de sofisticat. Masina a fost propulsata de un motor de curse care-si dovedise potentialul – propulsorul cu patru cilindri, cu patru supape per cilindru si capacitatea de 2,0 litri, dominase competitiile de Formula 2 de-a lungul mai multor ani si dezvolta deja 300 CP în momentul în care a echipat masina de curse BMW 3. Preparate astfel încât sa ofere o tinuta de drum cât mai buna – lucru reusit printr-o constructie usoara, rigiditate torsionala si eleroane foarte mari în fata si în spate -, cele trei masini vopsite exclusiv pentru BMW Junior Team, care era alcatuita din tinerii talentati Manfred Winkelhock, Marc Surer si Eddie Cheever, au fost principala tema de discutie cu ocazia primei curse ce a avut loc pe circuitul de la Zolder, ce gazduia Grand Prix-ul Belgiei, la 13 martie 1977. Dar unul din cei trei juniori BMW, elvetianul Marc Surer, a depasit concurenta consacrata si a câstigat cursa respectiva, ceea ce a însemnat un start perfect. Pe circuit, BMW Seria 3 a reusit un start exceptional.În primul sau sezon si în anii urmatori, drumul spre victorie în categoria respectiva s-a intersectat întotdeauna cu masinile de curse BMW Seria 3. Modelul a fost implicat în nenumarate campionate nationale si, de cele mai multe ori, campionul de la finalul stagiunii era un pilot BMW. În timp, piloti de top precum Hans-Joachim Stuck sau Ronnie Peterson si-au demonstrat talentul extraordinar la volanul acestei masini de curse. Modelele Seria 3 omologate pentru Grupa 5 au fost implicate cu succes si în Campionatul Mondial al Constructorilor.În 1978, campionatul de automobilism din Germania a fost câstigat de o versiune turbo aliniata de echipa Schnitzer din Freilassing. Întâmplator, masina care dispunea de aceasta tehnologie a fost una a echipei BMW oficiale, cu motor de 1,4 litri – putere maxima de 410 CP -, si îi încuraja pe sustinatorii ideii de a realiza performante si mai mari: motorul de la acel BMW Seria 3 a fost, ca sa spunem asa, predecesorul propulsorului care, în 1983, l-a transformat pe brazilianul Nelson Piquet în primul „campion mondial turbo” din istoria Formulei 1, sud-americanul pilotând un monopost Brabham BMW. Spectaculosul capitol al modelelor omologate conform regulamentului Grupei 5 s-a încheiat în 1982, dar urmatorul capitol din istoria BMW Seria 3 în motorsport era deja început.BMW M3: cel mai de succes turism din lume.Alaturi de versiunile cabriolet, touring, compact, diesel si cu tractiune integrala si cu extinderea simultana a celei de-a doua generatii BMW Seria 3 – eveniment petrecut în 1982 -, o alta varianta speciala a atras atentia publicului si a celor din lumea curselor – BMW M3. Atunci, în 1987, nimeni nu ar fi putut anticipa ca, într-o buna zi, acel Seria 3 va deveni cel mai de succes turism din lume. Conceptul a fost de a crea o masina de baza care sa cuprinda tot ce este necesar pentru a dezvolta un model de curse, cu potential de succes, în conformitate cu regulamentul Grupei A. Si regulamentul în vigoare la acea vreme, prevedea producerea unui volum de 5.000 de exemplare pe parcursul unui an. Înca o data, principala problema era motorul. A fost momentul în care BMW Motorsport GmbH a apelat la o solutie pe care o mai utilizase în trecut. Disponibil era un motor mare, cu sase cilindri dispusi în linie, echipat cu tehnologia cu patru supape per cilindru, care era folosit la BMW M1 si BMW M 635 CSi. Pe scurt, acesta a fost „redus” cu doi cilindri. Rezultatul final a fost un motor cu patru cilindri, cu capacitatea de 2,3 litri, a carui putere initiala de 200 CP a propulsat modelul de serie BMW M3 în categoria masinilor sport. În 1987, dupa o perioada interimara cu BMW 323i, din care nu au lipsit succesele, versiunea competitionala BMW M3, care dezvolta 300 CP, s-a aliniat pe grila de start pentru prima data si a câstigat tot ce se putea câstiga în cursele destinate turismelor.Între 1987 si 1992, putine au fost week-endurile de cursa în care sediul central de la München nu a primit o informare despre o victorie reusita de BMW M3 sau un campionat de pe mapamond în care a triumfat respectivul model. Indiferent ca era vorba de Australia, Finlanda, Franta, Olanda sau Germania, pilotii M3 au câstigat trofee pretutindeni, printre acestea numarându-se si o victorie într-o etapa a Campionatului Mondial de raliuri. Numai în DTM (Deutsche Tourenwagen Meisterschaft) – o competitie extrem de disputata -, M3 a obtinut 40 de victorii si peste 150 de clasari pe podium.O mentiune speciala trebuie acordata titlurilor din Campionatul Mondial si din cel European, precum si victoriilor meritate în cursele de 24 de ore de la Nürburgring, pe varianta Nordschleife, si de la Spa-Francorchamps (Belgia). Pe scurt, duelurile oferite de piloti precum Roberto Ravaglia, Johnny Cecotto, Steve Soper, Emanuele Pirro sau Joachim Winkelhock (pentru a numi doar câtiva dintre ei) sunt momente clasice în motorsport – si includ unele dintre cele mai importante momente sportive ale Seriei 3.Succese obtinute cu motoare cu patru si cu sase cilindri, dar si cu versiuni diesel.Cariera sportiva a celei de-a treia generatii Seria 3 a fost caracterizata de implicarea în campionate din diferite tari, unele dintre acestea fiind guvernate de regulamente tehnice diferite. De exemplu, între 1993 si 1998, pe grila de start s-au aflat automobile care prezentau motorizari si modificari diferite. Masinile de curse puteau fi versiuni BMW Coupé sau Sedan, cu caroseria extrem de apropiata de cea de serie si motor cu patru cilindri (patru supape per cilindru, capacitate de 2,0 litri) ce dezvolta aproximativ 300 CP, dar si varianta cu modificari multiple de la BMW M3. Masinile BMW Seria 3 au luat prim-planul concurentei indiferent unde au participat. Victoriile în Germania – în STW (Super Tourenwagen) Cup -, Anglia sau Italia, erau evenimente obisnuite, asa cum erau si succesele din Asia, Australia si America de Sud. Însa toate acestea au fost depasite de un rezultat în competitia care o vreme a fost apanajul BMW – cursele de anduranta. La finalul cursei de 24 de ore de la Nürburgring din 1998, un model BMW 320d, cu motor turbo diesel de 200 CP, a reusit performanta deosebita de a încheia competitia pe primul loc în clasamentul general.Goana dupa victorii în Campionatul European si cel Mondial rezervat turismelor.Si în cazul celei de-a patra generatii BMW Seria 3, versiunea sedan cu patru usi a reprezentat înca o data baza pentru varianta de curse conceputa pentru a participa în competitiile pentru turisme si în cele de anduranta. Pe lânga numeroasele campionate nationale, Campionatul European de turisme (ETCC) si ulterior Campionatul Mondial (WTCC) au fost principalul punct de atractie pentru BMW. Din 1999, BMW Motorsport GmbH a dezvoltat BMW 320i, propulsat de un motor cu sase cilindri dispusi în linie, patru supape per cilindru, care initial furniza aproximativ 200 CP (ulterior peste 250 cai-putere) – o masina de curse care a devenit o garantie a succesului. Modelele de curse Seria 3 au furnizat departamentului sport de la München cele mai bune clasari la piloti si la constructori. 2005 a însemnat un punct de atractie al acelor ani, sezon în care BMW a câstigat, cu BMW 320i, nou-înfiintatul Campionat Mondial pentru turisme, triumf completat de Andy Priaulx, al doilea campion mondial de turisme din istoria motorsportului, dupa Roberto Ravaglia, un alt pilot BMW. A doua „arma” bazata pe a patra generatie BMW Seria 3 a fost BMW M3 GTR. Datorita acestei masini de curse foarte valoroasa, BMW a înregistrat un succes deosebit în întrecerile de anduranta (inclusiv doua duble, în 2004 si 2005, în cursa de 24de ore de la Nürburgring), precum si în American Le Mans Series.Viitorul a început deja.Ca si în trecut, cea mai recenta generatie BMW Seria 3 – cea de-a cincea – a pus accentul pe versiunile sedan si BMW M3. Din nou, programul a cuprins principalele campionate de turisme si cursele de anduranta. Acum, BMW 320si dispunea de un motor cu patru cilindri, iar pentru cursele de 24 de ore, nationale si internationale, BMW a venit cu ceva cu adevarat impresionant: realizarile sportive pentru masinile de curse ale acestei generatii au inclus victorii în cursa de 24 de ore cu un model foarte puternic si fiabil, BMW M3 GT2.Momentul culminant: victoria în clasamentul general al clasicei din regiunea Eifel, editia 2010, la care au luat parte peste 200 de concurenti. Alte puncte de atractie: titlurile mondiale din 2006 si 2007, locul al doilea la Nurburgring în 2011, locul al treilea în cursa de 24 de ore de la Le Mans si titluri în ALMS (echipe si constructori în 2010, piloti si echipe în 2011).Si viitorul modelului BMW Seria 3 în motorsportul de elita se afla abia la început: din 2012, BMW va reveni în campionatul german de turisme (Deutsche Tourenwagen Masters – DTM) cu trei echipe si BMW M3 DTM. La mijlocul lunii iulie, BMW M3 DTM Concept Car a fost prezentat la München în fata presei. Datele tehnice: monococa realizata din CFRP (plastic ranforsat cu fibra de carbon) cu structura rollbar, motor V8 atmosferic, de 4,0 litri, ce dezvolta o putere maxima limitata la 480 CP cu ajutorul unui restrictor. Acceleratia 0-100 km/h în circa trei secunde, viteza maxima de aproximativ 300 km/h. Primii piloti oficiali au fost deja desemnati: multiplul campion mondial de turisme Andy Priaulx (Marea Britanie) si tânarul Augusto Farfus (BR).

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *