Bosch lucreaza la conceptul de conducere automata
Bosch lucreaza la conceptul de conducere automataÎn anii ’80, Hollywood, „fabrica americana de vise”, a creat serialul de actiune „Knight Rider”, care prezenta un Pontiac Firebird Trans Am vorbitor pe nume K.I.T.T., care se conducea singur. Aproape 30 de ani mai târziu, conducerea automata nu mai este o fantezie. „Pas cu pas, Bosch transforma stiintifico-fantasticul în realitate”, declara Dr. Dirk Hoheisel, membru al consiliului de administratie Bosch. Autovehiculele echipate cu tehnologia Bosch se pot conduce singure în anumite situatii, de exemplu în blocajele în trafic sau la parcare. Bosch îsi va prezenta solutiile la Vehicle Intelligence Marketplace în cadrul târgului CES din Las Vegas, care se desfasoara în perioada 6 – 9 ianuarie 2015. Bosch, unul dintre cei mai mari furnizori de solutii pentru mobilitate din lume, lucreaza la conceptul de conducere automata înca din 2011, în doua centre – în Palo Alto, California si în Abstatt, Germania. Echipele din cele doua orase se pot baza pe o retea mondiala, inclusiv din România, de peste 5.000 de ingineri Bosch în domeniul sistemelor de asistenta pentru soferi. Motivatia din spatele activitatii de dezvoltare la Bosch este siguranta. La nivel mondial, se produc anual aproximativ 1,3 milioane de accidente în trafic soldate cu decese, iar cifrele sunt în crestere. În 90 la suta dintre cazuri, cauza este eroarea umana. De la frânarea predictiva de urgenta la asistenta în blocajele din traficScutirea soferilor de anumite sarcini în situatiile critice poate salva vieti. Studiile sugereaza ca, doar în Germania, pâna la 72 la suta dintre toate coliziunile din spate, care sunt soldate cu victime, ar putea fi evitate daca toate autovehiculele ar fi echipate cu sistemul predictiv Bosch de frânare de urgenta. De asemenea, soferii pot ajunge la destinatie în siguranta si cu un nivel minim de stres folosind asistentul Bosch la blocajele din trafic. La viteze de pâna la 60 de kilometri pe ora, asistentul frâneaza automat în traficul aglomerat, accelereaza si pastreaza autovehiculul pe banda sa de circulatie.„Bosch se asteapta sa genereze vânzari de un miliard de euro în 2016 gratie sistemelor de asistenta pentru sofer”, declara Hoheisel. Sistemele de asistenta sunt piatra de temelie a conducerii automate, care va fi acceptata gradual. Bosch vizeaza deja un nivel foarte înalt de automatizare a conducerii, prin care soferii nu vor mai trebui sa monitorizeze constant autovehiculul. „Cu ajutorul pilotului automat Bosch, pâna în 2020 autovehiculele se vor conduce automat pe autostrada, de la rampa de intrare pâna la cea de iesire”, prezice Hoheisel. În deceniul care va urma, autovehiculele vor fi complet automate, capabile sa gestioneze orice situatie cu care se vor confrunta. Senzorii Bosch sunt ochii si urechile autovehicululuiConducerea automata afecteaza fiecare aspect al autovehiculului – trenul de rulare, frânele, directia – si necesita o expertiza cuprinzatoare în materie de sisteme. Aceasta se bazeaza pe senzori care includ tehnologie radar, video si cu ultrasunete. „Senzorii sunt ochii si urechile care permit autovehiculelor sa perceapa mediul din jur”, declara Hoheisel. Software-ul puternic si computerele proceseaza informatiile colectate si se asigura ca autovehiculul se poate deplasa în trafic într-un mod sigur si eficient din punct de vedere al consumului de carburant. Pe masura ce autovehiculele preiau treptat din ce în ce mai multe sarcini de conducere, sistemele critice pentru siguranta, precum sistemul de frânare si sistemul de directie, trebuie sa satisfaca cerinte speciale. În cazul în care una dintre aceste componente se defecteaza, este necesar un sistem de rezerva pentru a asigura maximum de disponibilitate. Bosch are deja un astfel de sistem de rezerva pentru frâne: iBooster, un sistem electromecanic de amplificare a fortei de frânare. Atât iBooster, cât si sistemul de control al frânarii ESP sunt proiectate pentru a frâna autovehiculul – independent unul de celalalt – fara ca soferul sa trebuiasca sa intervina. iBooster este esential pentru conducerea automataAstfel, Bosch iBooster întruneste o cerinta esentiala în ceea ce priveste conducerea automata. Amplificatorul fortei de frânare poate spori independent presiunea în sistemul de frânare, de trei ori mai rapid decât un sistem ESP. În cazul în care sistemul predictiv de frânare detecteaza o situatie periculoasa, autovehiculul se opreste mult mai rapid. În acelasi timp, iBooster poate oferi frânarea usoara necesara tempomatului adaptiv ACC, pâna la oprirea completa. În plus, este silentios. De asemenea, sistemul iBooster este o componenta cheie a autovehiculelor hibride si electrice. Un motiv pentru aceasta este ca nu necesita un vid, care în alte cazuri trebuie sa fie generat printr-un proces complex de motorul cu combustie sau de o pompa de vid. În al doilea rând, împreuna cu ESP hev (proiectat special pentru autovehicule hibride si electrice), amplificatorul fortei de frânare poate recupera aproape toata energia de frânare si o converteste în energie electrica, care extinde autonomia autovehiculului. Datorita sistemului iBooster, aproape toate întârzierile tipice din trafic pot fi utilizate pentru a recupera maximum de energie de frânare pentru motorul electric al autovehiculului hibrid sau electric. Daca autovehiculul trebuie sa frâneze brusc sau daca generatorul nu poate furniza cuplul de frânare necesar, amplificatorul fortei de frânare genereaza orice presiune suplimentara necesara în mod obisnuit utilizând cilindrul principal de frâna.