Chevrolet utilizeaza in premiera un material inteligent cu greutate redusa

img
Home / Stiri si noutati auto / Chevrolet utilizeaza in premiera un material inteligent cu greutate redusa

Chevrolet utilizeaza în premiera un „material inteligent” cu greutate redusa        – GM utilizeaza pentru prima data aliajul cu activare la caldura si cu memoria formei ce înlocuieste o componenta motorizata mai greaDe la caroseria din fibra de sticla din 1953 si pana la sasiul din aluminiu ce va fi disponibil în 2014, Chevrolet are în palmares sase decenii de experienta în utilizarea de materiale usoare care îmbunatatesc performantele autovehiculelor. Aceasta tendinta va continua prin lansarea în 2014 a modelului Corvette care cântareste cu 44,9 kg mai putin decât predecesorul sau. Cea de-a saptea generatie a acestui autovehicul sport reproiectat este primul model la care au fost utilizate materiale din aliaj usor cu memoria formei dezvoltate de General Motors, în locul unui dispozitiv de actionare motorizat mai greu, cu rolul de a deschide si închide orificiul de ventilatie care evacueaza aerul din portbagaj. Astfel, portbagajul poate fi închis mai usor decât la modelele anterioare, la care capacul portbagajului se închidea cu o mai mare dificultate din cauza aerului blocat în portbagaj. Dat fiind ca într-un autovehicul obisnuit exista aproximativ 200 de componente motorizate mobile care pot fi înlocuite cu materiale inteligente cu greutate redusa, GM are în vedere pe viitor o reducere semnificativa a greutatii autovehiculelor.  Aliajele cu memoria formei – formate de obicei din cupru-aluminiu-nichel sau nichel-titan – sunt materiale care îsi pot modifica forma, rezistenta si/sau rigiditatea prin activare la caldura, sarcina, câmp magnetic sau tensiune electrica. Aliajele cu memoria formei „îsi amintesc” forma originala si revin la aceasta dupa dezactivare. La fabricarea noului model Corvette, un cablaj din aliaj cu memoria formei deschide orificiul de ventilatie de fiecare data când portbagajul este deschis, utilizând caldura generata de curentul electric în mod similar lampilor de iluminare a portbagajului. Când este activat, cablajul se contracta si deplaseaza un brat de pârghie care deschide orificiul de ventilatie, facilitând astfel închiderea portbagajului. Dupa închiderea portbagajului, curentul electric este oprit, cablajul se raceste si revine la forma initiala, ceea ce determina închiderea orificiului de ventilatie pentru a mentine temperatura din habitaclu.„Materialele inteligente, precum aliajul cu memoria formei, ofera noi posibilitati în ceea ce priveste componentele mobile ale autovehiculelor”, a declarat Jon Lauckner, director tehnic al GM. „Aceste noi materiale fac posibil designul inovator si noi caracteristici îmbunatatite la preturi mai accesibile comparativ cu motoarele si dispozitivele de actionare traditionale.” De asemenea, aliajul cu memoria formei contribuie la reducerea greutatii nedorite, îmbunatatind performantele autovehiculelor si reducând consumul de carburant. Dispozitivul de actionare din cablaj utilizat la noul model Corvette este cu aproximativ 0,5 kilograme mai usor decât un sistem motorizat obisnuit. „Aliajul cu memoria formei utilizat la noul model Corvette este rezultatul celor aproape cinci ani de cercetari si lucrari de dezvoltare în domeniul materialelor inteligente pentru care GM a obtinut 247 de brevete”, a declarat Paul Alexander, cercetator în domeniul materialelor si structurilor inteligente în cadrul companiei GM. „Si acesta este doar începutul. Pe agenda de lucru avem multe alte aplicatii pentru materialele inteligente care vor aduce si mai multe îmbunatatiri autovehiculelor noastre în viitor.”

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *