GM prezinta prototipul EN-V

img
Home / Stiri si noutati auto / GM prezinta prototipul EN-V

GM prezinta prototipul EN-V
GM prezinta prototipul EN-V: o viziune asupra mobilitatii urbane a viitorului
• Schimbarea radicala a conceptului de mobilitate, pentru abordarea problemelor impuse de urbanizarea în crestere• Convergenta electrificarii si a conectivitatii redefineste ADN-ul autovehiculelor• Prototipurile EN-V vor fi prezentate anul acesta la Expozitia mondiala din Shanghai
Shanghai – Pâna în 2030, zonele urbane vor gazdui peste 60 de procente din cele 8 miliarde de oameni de pe planeta. Acest lucru va suprasolicita infrastructura publica, aceasta zbatându-se deja sa îndeplineasca nevoile în crestere privind transportul si serviciile de baza. 
General Motors si partenerul sau strategic, Shanghai Automotive Industry Corp. Group (SAIC), împartasesc aceeasi viziune privind abordarea nevoilor de mobilitate personala printr-o schimbare radicala a transportului urban individual. Acestia studiaza mai multe solutii pentru soferii de mâine. Printre cele mai promitatoare se afla si o noua forma de autovehicul, denumita EN-V.
O solutie promitatoare
EN-V, acronim pentru „Electric Networked-Vehicle”, pastreaza principiul cheie al mobilitatii personale, libertatea, ajutând simultan la eliminarea dezbaterilor ecologice privind autovehiculele cu motor si la redefinirea designului de top. EN-V este un autovehicul electric cu doua locuri, proiectat pentru a atenua îngrijorarile privind aglomerarile în trafic, disponibilitatea locurilor de parcare, calitatea aerului si accesibilitatea pentru orasele viitorului.  
Astazi au fost prezentate trei modele EN-V la Shanghai. Fiecare dintre acestea reprezinta o caracteristica diferita ce evidentiaza spiritul agreabil al transportului în viitor: Jiao (Mândrie), Miao (Magie) si Xiao (Râs). Prototipurile vor fi expuse în perioada 1 mai – 31 octombrie 2010 la Pavilionul SAIC-GM din cadrul Expozitiei Mondiale din Shanghai. Se estimeaza ca Shanghai va deveni unul dintre epicentrele dezvoltarii solutiilor de mobilitate personala pentru viitor.
„EN-V reinventeaza autovehiculul creând un nou ADN prin convergenta între electrificare si conectivitate. Acestea ofera o solutie ideala de mobilitate urbana, ce permite în viitor eliminarea benzinei si a emisiilor toxice, a aglomerarilor si accidentelor din trafic si fac condusul o activate mai placuta si mai eleganta ca niciodata”, a declarat Kevin Wale, Presedintele si Directorul Executiv al Grupului GM China.
Tehnologie revolutionara
Conceptul EN-V s-a inspirat de la prototipul „Personal Urban Mobility and Accessibility“ (P.U.M.A. – Mobilitate si accesibilitate personala urbana), dezvoltat de GM împreuna cu Segway si prezentat în aprilie 2009. Acesta este propulsat de câte un motor electric pentru fiecare dintre cele doua roti motrice. Aceasta este o tehnologie utilizata pentru prima data de GM în cadrul conceptului Hy-wire, prezentat la Salonul Auto de la Paris, editia 2006. Motoarele nu asigura doar forta de accelerare, ci controleaza si decelerarea si oprirea. Raza cercului de bracaj a fost redus semnificativ fata de cel al autovehiculelor conventionale actuale, permitând prototipului EN-V sa „vireze pe loc”.
Puterea de propulsie cu emisii zero este furnizata de baterii litiu-ion. Acestea pot fi reîncarcate prin încarcarea conductiva conventionala cu energie electrica de la reteaua de alimentare publica, permitând autovehiculului EN-V sa parcurga cel putin 40 de kilometri la o singura încarcare. De asemenea, EN-V poate îmbunatati eficienta infrastructurii electrice publice, deoarece autovehiculul are capacitatea de a comunica cu reteaua de electricitate pentru a determina cel mai adecvat moment pentru reîncarcare în functie de solicitarea totala a acesteia. 
Combinând sistemul de pozitionare globala (GPS) cu tehnologiile de comunicare între autovehicule si de monitorizare a distantelor, prototipul EN-V poate fi condus manual sau se poate deplasa autonom.
Capacitatea de functionare autonoma ofera posibilitatea reducerii aglomerarilor în trafic, permitând autovehiculului EN-V sa selecteze automat cel mai rapid traseu pe baza informatiilor de trafic în timp real. De asemenea, prototipul utilizeaza comunicarea wireless pentru a crea o „retea sociala” ce poate fi utilizata de soferi si pasageri pentru a comunica cu prietenii si partenerii de afaceri în timpul calatoriei. 
Aceasta combinatie între tehnologia de detectie, comunicarea wireless si navigatia prin GPS stabileste o baza tehnologica. De la prototipul EN-V pot fi preluate elemente ale acestei baze tehnologice care ar putea avea potentialul de a permite dezvoltarea unor viitoare sisteme avansate de siguranta pentru autovehicule. 
Abilitatea de a comunica cu alte autovehicule si cu infrastructura ar putea reduce semnificativ numarul de accidente de circulatie. Utilizând sisteme de senzori si camere video integrate în autovehicul, EN-V poate „simti” mediul înconjurator, fapt ce-i permite sa reactioneze cu rapiditate când întâmpina obstacole sau conditiile de trafic se modifica. De exemplu, în cazul în care un pieton paseste în fata autovehiculului, EN-V va decelera pâna la o viteza sigura si se va opri mai rapid decât autovehiculele actuale.
GM este lider în dezvoltarea tehnologiilor pentru autovehicule autonome, lucrând în colaborare cu studentii si corpul profesoral de la Universitatea Carnegie Mellon din orasul american Pittsburgh, în statul Pennsylvania. Aceasta colaborare a dus la proiectarea modelului Chevrolet Tahoe, denumit si „The Boss”, care a transformat autovehiculul autonom într-o realitate în 2007. EN-V utilizeaza lectiile învatate din dezvoltarea proiectului „The Boss” si asigura mobilitatea persoanelor care nu ar putea utiliza în mod normal un autovehicul.   
„Prototipul EN-V reprezinta un progres major în proiectele de cercetare desfasurate de GM pentru crearea autovehiculului autonom”, a declarat Alan Taub, vicepresedintele departamentului global de Cercetare si dezvoltare al GM. „Elementele fundamentale ce permit obtinerea capacitatilor autonome ale prototipului EN-V, precum avertizarea la parasirea benzii de circulatie, detectarea pericolelor în unghiul mort si tempomatul adaptiv sunt utilizate deja în cadrul anumitor autovehicule GM actuale.”
EN-V a fost proiectat pentru a avea viteza si autonomia necesare soferilor din mediul urban actual. Acesta cântareste sub 500 de kilograme si are o lungime de aproximativ 1,5 metri. Prin comparatie, autovehiculul tipic actual cântareste peste 1.500 kilograme si este de trei ori mai lung. În plus, autovehiculele de astazi au nevoie de un loc de parcare cu o suprafata de peste 10 metri patrati si ramân parcate mai mult de 90% din durata de viata. Datorita dimensiunilor reduse si manevrabilitatii sporite ale EN-V, aceeasi parcare poate gazdui de cinci ori mai multe EN-V-uri decât autovehicule obisnuite.   
Design mai compact si mai inteligent
Lider în materie de eficienta si tehnologie, prototipul EN-V stabileste, de asemenea, noi standarde în materie de design.  Pentru primul model, GM a alcatuit echipe internationale de design, cerându-le membrilor acestora sa-si exprime propria viziune în legatura cu viitorul mobilitatii. Xiao (Râs) a fost conceput de echipa de design GM Holden din Australia, în timp ce aspectul modelului Jiao (Mândrie) a fost creionat de inginerii de design de la GM Europe, iar Miao (Magie) a fost creat de General Motors Advanced Design Studio cu sediul în statul american California. 
Fiecare versiune EN-V are o tema de design unica, ce scoate în evidenta flexibilitatea platformei de propulsie. Designul confera fiecarui model EN-V o personalitate proprie, cu o deschidere unica, interior elegant, culori, lumini si scaune inovatoare. Xiao are un farmec jucaus, cu caroseria vopsita în culoarea Albastru Gumball si design inspirat din domeniul nautic. Majoritatea elementelor de design ale modelului Miao sunt preluate din industria echipamentelor electronice, fapt evidentiat de aspectul sau elegant, masculin. Inginerii de design au ales modelul Miao si pentru a introduce solutii de iluminat inovatoare, inclusiv folosirea extinsa a tehnologiei de iluminare cu LED-uri. Liniile fluide si vopseaua stralucitoare ale modelului Jiao sunt elemente de design inspirate de trenurile japoneze de mare viteza si mastile de opera chinezesti. 
„EN-V este echipat cu numeroase tehnologii si materiale inovatoare, care au oferit echipei de design posibilitatea de a explora un univers complet nou” a afirmat Clay Dean, directorul departamentului de Design Avansat din cadrul GM America de Nord. „Cu ajutorul structurilor usoare, materialelor utilizate si comenzilor integrate, am creat forme unice, neobisnuite pentru industria auto”.
Caroseria si acoperisul autovehiculului EN-V sunt construite din fibra de carbon, rasini din policarbonat Lexan cu nuante fumurii si rasini acrilice, materiale utilizate cel mai frecvent la autovehicule de curse, aeronave militare si nave spatiale datorita rezistentei ridicate si greutatii reduse. Posibilitatea de a lucra cu astfel de materiale inovatoare a constituit un bun prilej pentru echipele de design GM de a studia fezabilitatea aplicatiilor auto traditionale viitoare. 
Datorita dimensiunilor sale compacte, autovehiculului EN-V este ideal pentru deplasarea în orasele cu o mare densitate a populatiei, gratie sistemelor de siguranta si propulsie avansate.  Însa toate lucrurile bune vin în ambalaje mici, fapt demonstrat de designul inovator al interiorului prototipului EN-V, caracterizat printr-un nivel optim de vizibilitate. O interfata simpla pentru activarea tehnologiilor Wi-Fi îi mentine pe ocupantii autovehiculului conectati la evenimentele exterioare. 
„Viitorul mobilitatii în zonele urbane, precum Shanghai, poate comina avantajele mobilitatii individuale cu cele ale retelei de transport public. Exista o solutie mai buna si aceasta se numeste EN-V. Autovehiculul EN-V demonstreaza ca dispunem în prezent de cunostintele tehnice si capacitatea de a crea un concept de mobilitate atât pentru un oras mai bun cât si pentru o viata mai buna pentru locuitorii acestuia” a mai adaugat Taub.
 
 
 

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *