Istoria BMW in cursele de turisme

img
Home / Stiri si noutati auto / Istoria BMW in cursele de turisme

Istoria BMW in cursele de turismeTehnologiile inovatoare pentru competitiile sportive si încercari de doborâre a recordurilor au reprezentat o parte integranta a identitatii BMW înca de la înfiintarea companiei. A definit modelele de serie BMW si a facut istorie în motorsport.Începuturile.Elicea stilizata din emblema BMW aminteste de recordurile mondiale obtinute de motoarele de avioane la începuturile companiei. Dupa numeroasele titluri câstigate datorita motocicletelor, BMW a început sa-si faca numele cunoscut si în competitiile de masini. În 1940, modelul BMW 328 a obtinut o dubla în legendara competitie italiana Mille Miglia. Germania din perioada postbelica a înregistrat un recul al curselor de turisme, în timp ce Schorsch Meier, pilot în curse de motociclete si de doborâre a recordurilor, a devenit un erou popular datorita motocicletelor BMW Boxer. Tot datorita motoarelor Boxer, BMW a adunat 19 titluri de campioana mondiala în competitiile pentru modele cu atas, în perioada 1953-1973.Turismele – un pilon important pentru BMW Motorsport.În anii ’60, cursele turismelor au devenit pilonul central al activitatilor BMW în motorsport. Hans Stuck Senior, la comenzile unui BMW 700, a câstigat titlul national în Germania, în 1960. În 1964, Hubert Hahne a pilotat BMW 1800Ti spre victorie în campionatul german de viteza pe circuit. Dupa lansarea BMW 2000Ti, Josef Schnitzer a cucerit titlul national în campionatul de turisme al Germaniei, eveniment petrecut în 1966. BMW 2002, cu care Dieter Quester a cucerit Campionatul European de turisme în 1968 si 1969, a reprezentat prima utilizare a unui motor cu turbocompresor. În perioada 1973-1979, alte sase titluri în Campionatul European de turisme au fost câstigate datorita modelului BMW 3.0 CSL. Nume mari ale Formulei 1, precum Chris Amon, Ronnie Peterson si Niki Lauda, au pilotat modele BMW în competitiile de turisme. La comenzile unui BMW 320 înscris de Schnitzer Team, Harald Ertl a câstigat campionatul de viteza pe circuit al Germaniei din 1978. În 1984, impresionantul BMW 635 CSi Coupé a triumfat în campionatul nou înfiintat – Deutsche Tourenwagen Meisterschaft -, cu Volker Strycek ca laureat. Aceeasi masina a fost si forta dominanta din Campionatul European de turisme. Dupa victorii individuale obtinute în 1985, pilotul italian Roberto Ravaglia a cucerit titlul european în 1986.1987 avea sa fie anul în care pe grila avea sa apara succesorul mult mai suplu al modelului Seria 6 Coupé: BMW M3 era o masina croita parca pentru pilotaj, cu un motor cu patru cilindri, având capacitatea de 2,5 litri si dezvoltând 355 CP. În primul sau sezon pe circuit, BMW a reusit sa câstige titlul în Campionatul Mondial (Ravaglia), în Campionatul European (Winni Vogt) si alte opt titluri. M3 si-a câstigat statutul de legenda, iar în 1989 l-a ajutat pe Ravaglia sa obtina un al treilea titlu DTM pentru BMW. La finalul sezonului 1992, pilotii BMW M3 reusisera peste 1.500 de victorii individuale – 40 dintre acestea au fost în DTM – si peste 50 de titluri internationale.Superturismele – starurile anilor ’90.Dupa introducerea unei noi categorii de turisme derivate din productia de serie – initial cunoscuta drept Clasa 2 sau clasa 2.0 litri, ulterior Super Touring Cars (superturisme) sau prescurtat STC -, BMW a reusit sa construiasca un nou superlativ al turismelor: BMW 320i. Din 1993 pâna în 1998, BMW 320i a câstigat 29 de titluri nationale de pe mapamond, inclusiv trei în Germania.Relansarea Campionatului European de turisme.Dupa o pauza de 13 ani, FIA a decis organizarea Campionatului European cu începere din 2001. BMW a urmarit dezvoltarea cu maxim interes si si-a pus amprenta asupra campionatului. În 2001, Peter Kox (Olanda) a câstigat imediat a 21-a editie a Campionatului European de turisme (ETCC), pilotând BMW 320i înscris de Ravaglia Motorsport. Cu începere din 2002, European Touring Car Championship a fost o prezenta constanta în programul competitional al marcii BMW. În 2003, BMW a reusit ca la penultima cursa a stagiunii sa-si asigure câstigarea titlului constructorilor. În batalia pentru coroana pilotilor, Jörg Müller a trebuit sa se recunoasca învins la o diferenta de numai un punct. BMW a câstigat din nou laurii constructorilor înainte de încheierea sezonului 2004. De aceasta data, titlul pilotilor a fost cucerit de un pilot BMW, în persoana lui Andy Priaulx (Marea Britanie), astfel ca totalul titlurilor europene câstigate de BMW în competitiile de turisme a ajuns la 24.BMW, campioana mondiala a turismelor în 2005, 2006 si 2007.Sezonul 2005 a fost sinonim cu renasterea Campionatului Mondial de turisme pentru prima data din 1987. World Touring Car Championship (WTCC) a fost lansat ca înlocuitor al ETCC. În 2005, 2006 si 2007, Andy Priaulx – pilot al BMW Team UK/RBM – a cucerit titlul mondial, pilotând un model BMW 320i în 2005 si noul BMW 320si WTCC în 2006 si 2007. Datorita performantelor foarte bune ale celorlalte echipe nationale, BMW a cucerit titlul mondial al constructorilor în fiecare dintre cei trei ani. BMW a încheiat stagiunea 2008 din WTCC fara vreo victorie – o premiera. 2010 a fost ultimul an în care BMW s-a aliniat la startul WTCC cu o echipa oficiala. Cu începere din 2011, echipele de client BMW au reprezentat marca, folosind modelul BMW 320 TC, o dezvoltare a galonatului BMW 320si WTCC. Modelul 320 TC este propulsat de un motor turbo de 1,6 litri, cu injectie directa.Maratonistul – Nürburgring, Spa si Le Mans.BMW este de departe cea mai de succes marca în istoria cursei de 24 de ore de la Nürburgring, desfasurata pe Nordschleife. În 1970, când a fost înfiintata competitia, Hans-Joachim Stuck facea parte din echipa învingatoare, asa cum s-a întâmplat si în 1998 când BMW a realizat o noua premiera prin victoria cu o masina diesel. Si în 2004, Stuck s-a aflat la comenzile M3 GTR cu care BMW a reusit cea de-a 17-a victorie în clasamentul general al cursei de pe „Infernul Verde”. În 2005, BMW Motorsport a câstigat din nou, cu a doua dubla consecutiva, prima data când s-a realizat aceasta performanta. În 2010, Augusto Farfus, Jörg Müller, Uwe Alzen si Pedro Lamy au reusit succesul cu numarul 19, cu BMW M3 GT.În întrecerea de 24 de ore de la Spa-Francorchamps, turismele BMW au reusit sa obtina 21 de victorii pâna la finalul sezonului 1998. La 13 iunie 1999, BMW a obtinut prima victorie în clasamentul general al cursei de 24 de ore de la Le Mans, învingând unul dintre cele mai puternice platouri de concurs din întreaga istorie a clasicei de anduranta. Dupa ce modelul sport McLaren F1 GTR, propulsat de un motor BMW V12, a câstigat cursa în 1995, 1999 a însemnat prima victorie a unui prototip cu cockpit deschis cu o evolutie a acelui propulsor. Tripleta aflata la comenzile BMW V12 LMR – Joachim Winkelhock, Pierluigi Martini si Yannick Dalmas – a parcurs 366 de tururi ale circuitului cu o lungime de 13,6 kilometri. În 2010, BMW a revenit la Le Mans cu BMW M3 GT si a încântat fanii cu versiunea Art Car, al carui design a fost realizat de artistul american Jeff Koons.

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *