Istoria gamei BMW Seria 5

img
Home / Stiri si noutati auto / Istoria gamei BMW Seria 5

Istoria gamei BMW Seria 5
Vânzarile gamei BMW Seria 5 au ajuns deja la un volum de peste 5,5 milioane de unitati din cele cinci generatii ale modelului – acum, un nou capitol este gata sa continue povestea de succes a gamei BMW Seria 5 Sedan.
În timp ce a sasea generatie urmeaza cât se poate de firesc mostenirea lasata de predecesorii sai, originile sale se regasesc cu mult timp în urma. Înca de la începutul anilor ’60, BMW si-a dezvoltat un profil puternic si distinct ca producator de limuzine cu patru usi pentru segmentul mediu – sportive, dar elegante, puternice si oferind tehnologii inovatoare. Prin lansarea unei caroserii în trei volume, cu patru usi, motoare amplasate longitudinal în fata, tractiune spate si o suspensie elaborata, BMW a pus bazele unui arhitecturi care avea sa ramâna o referinta pentru limuzinele sportive pâna în zilele noastre.
La acea vreme, modelele BMW 1500, BMW 1800 si BMW 2000 au fost cele care au fost lansate pe piata ca “Neue Klasse”/”Noua clasa”, o gama de modele cu succes fara precedent pentru BMW. Competenta în dezvoltarea si productia limuzinelor pe care a demonstrat-o BMW cu acele modele a oferit companiei ocazia de a deveni, la nivel mondial, un constructor de automobile moderne si foarte dorite, care dispun de caracteristici tehnologice unice.
Prin trecerea de la “Noua clasa” la BMW Seria 5 în 1972, BMW a lansat nu numai o noua nomenclatura, dar si o noua era în ceea ce priveste designul. Într-adevar, numarul „5” a devenit imediat sinonim cu placerea inconfundabila a condusului în acest segment. Înca de atunci BMW Seria 5 a însemnat limuzine care, prin designul lor, au oferit un echilibru deosebit de armonios de sportivitate si eleganta si au reflectat, în cel mai autentic mod, o combinatie unica de dinamica si confort al calatoriei, asigurate de transmisia superioara si de tehnologia suspensiei.
1972: BMW Seria 5 îsi face debutul.
BMW 520 si BMW 520i cu motoare în patru cilindri ce dezvoltau 115 cp, respectiv, 130 cp au fost prezentate la editia din 1972 a Salonului Auto de la Frankfurt, ca succesori ai Noii Clase. De asemenea, modelul a introdus un nou concept ce determina nomenclatura automobilelor BMW pâna în prezent, cu cifra „5” la început care specifica gama, în timp ce urmatoarele doua cifre ofera un indiciu cu privire la capacitatea cilindrica a acelui model. În acelasi timp, aceasta desemnare a modelului readucea aminte de legendarelor automobile BMW din anii ’50, cum au fost BMW 501 „Baroque Angel” (Îngerul Baroc) si faimosul roadster BMW 507.
Prin designul sau, primul BMW Seria 5 s-a evidentiat înca de la început prin liniile alungite ale profilului, geamurile largi si linia inferioara a taliei. Ca elemente de design specifice marcii, farurile duble si „bucla Hofmeister” din montantul C au fost reinterpretate într-un nou stil si tehnologie, designerul francez Paul Bracq punând astfel bazele pentru limbajul de design al marcii BMW atât de caracteristic în anii ’70. Pentru a calcula cu exactitate zonele de deformare ale automobilului pentru  siguranta sporita a pasagerilor, inginerii BMW au utilizat, în premiera la scara larga, tehnologia superioara a computerelor.
Lansarea modelului BMW 525 în cel de-al doilea an de productie a însemnat prima aparitie pe piata a unui motor cu sase cilindri. Puternic si în acelasi timp rafinat, motorul dispunea, la acest vârf de gama, de o putere impresionanta, de 145 cp. Aceasta dorinta pentru un surplus de putere a devenit unul dintre motivele cele mai importante pentru extinderea gamei de modele si în anii ce aveau sa urmeze, astfel ca BMW Motorsport GmbH, divizie înfiintata în 1972, a furnizat, în 1980, o versiune deosebit de spectaculoasa, prezentând BMW M535i care dezvolta 160 kW/218 cp dintr-un motor cu sase cilindri în linie.
1981: a doua generatie, primul motor diesel.
Dupa ce a atins un volum al vânzarilor de aproape 700.000 de unitati, prima generatie a gamei BMW Seria 5 a înregistrat un succes de piata care a însemnat mai mult decât dublu fata de ceea ce se realizase cu „Noua Clasa”. Urmatorul model lansat în 1982 avea sa continue povestea de succes, mai ales ca prin design a ramas fidel principiului liniilor clare si ferestrelor generoase.
Noul BMW Seria 5, cu toate ca pastra aproape aceleasi dimensiuni exterioare ca prima generatie, a oferit performante dinamice semnificativ îmbunatatite. Tehnologiile avansate si folosirea materialelor ultra-usoare au oferit mai mult spatiu la interior, o masa optima si o siguranta îmbunatatita pentru pasageri. Suspensiile nou dezvoltate – articulatii duble pentru puntea fata si brate oblice pentru cea spate – au contribuit la îmbunatatirea confortului. Sisteme electronice moderne au fost introduse în acel moment la BMW Seria 5,  de la ABS pâna la injectia electronica.
Înca de la lansarea pe piata, noua versiune sedan a beneficiat de o mare varietate de modele si de motoare, a caror putere varia între 90 cp si 184 cp. O versiune deosebit de sportiva a fost lansata în 1984, chiar daca modelul BMW M535i, al carui propulsor oferea 218 cp, nu avea sa fie ultimul cuvânt din partea Motorsport GmbH. Primul sedan sport sub sigla M era prezentat cu ocazia Salonului Auto de la Frankfurt, în 1985, sub forma BMW M5. Puterea era furnizata de un motor cu sase cilindri dispusi în linie, care beneficia de tehnologia celor patru supape per cilindru. Puterea acestui propulsor derivat din cel al legendarului BMW M1 era de 286 cp, astfel ca se putea dezvolta o acceleratie si performante care anterior nu fusesera oferite decât de masinile sport care putea fi considerate adevarati pur sânge.
Decizia luata de BMW în 1983 de a intra pe piata propulsiei diesel cu modelul BMW 524td a însemnat o noua revolutie. Pentru a oferit caracterul atât de specific marcii si în cazul unui model diesel, singura optiune evidenta a fost ca automobilul trebuie sa fie echipat cu un motor turbodiesel, puternic si rafinat. Astfel, propulsorul de 2,4 litri cu sase cilindri în linie ce dezvolta o putere maxima de 115 cp era cel care respecta aceste cerinte. Modelul BMW 524td oferea cele mai bune performante dintre toate versiunile diesel din segmentul sau si, în acelasi timp, cel mai ridicat nivel de eficienta a combustibilului. Categoric, chiar si cei mai sceptici în privinta motoarelor diesel au fost impresionati de aceasta combinatie inovatoare între puterea superioara si economia remarcabila de combustibil.
Intrarea pe piata modelelor diesel nu a fost singura optiune pentru BMW de a reuni performantele sportive si economia superioara. Din acea vreme BMW avea deja încheiate lucrarile la un mare numar de studii si inovatii în dezvoltarea unor tehnologii pentru o economie deosebita de combustibil si în cautarea unor surse alternative de energie. Multe dintre aceste inovatii au ajuns în productia de serie de-a lungul timpului, altele au pus bazele pentru proiecte de cercetare pe termen lung. Un exemplu important este un automobil de teste, propulsat de hidrogen, care a fost prezentat înca din 1976, având la baza prima generatie a gamei BMW Seria 5.
În afara de varianta turbodiesel, o versiune pe benzina deosebit de eficienta a gamei BMW Seria 5 s-a dovedit potrivita pentru productia de serie înca de la început: BMW 525e era propulsat de un motor cu sase cilindri, conceput si construit efectiv pentru a oferit o tractiune superioara si, totodata, economie de combustibil. Cu o capacitate de 2,7 litri, propulsorul – botezat dupa litera „eta” din alfabetul grec, simbolul randamentului în fizica – era cunoscut si ca simbol al eficientei, dezvoltând un maxim al puterii de 125 cp la o turatie de 4.250 rpm, în timp ce vârful curbei de cuplu – 240 Newton-metri – era atins la numai 3.250 rpm. Noua electronica a motorului, masa optimizata si transmisia cu cinci trepte, cu functie de economie la suprasarcina, erau alte particularitati care contribuiau la oferirea unei eficiente remarcabile pentru acest model.
A doua generatie a gamei BMW Seria 5 a fost înlocuita dupa sapte ani de productie. La acel moment, vânzarile ajunsesera la peste 722.000 de unitati, ceea ce reprezenta un nou record.
1988: a treia generatie de BMW Seria 5 – pentru prima data si ca versiune Touring.
Dupa ce BMW a început introducerea unei tehnologii de catalizare înca din 1984, a treia generatie a gamei BMW Seria 5 a fost echipata, înca de la început, numai cu aceasta gestiune a emisiilor de un standard foarte ridicat. Primele modele, disponibile înca din 1988, au fost BMW 520i, BMW 525i, BMW 530i, BMW 535i si BMW 524td – toate cu motoare cu sase cilindri si injectie electronica. Puterea furnizata pornea de la 115 cp si ajungea pâna la 211 cp.
Destul de repede a fost lansata si o noua versiune BMW M5, a carei putere de 315 cp a fost crescuta suplimentar la 340 cp în 1992.
În 1992 au urmat doua variante de model, BMW 530i si BMW 540i, care erau echipate cu motoare cu opt cilindri, pentru ca BMW 518i sa fie lansat în 1993 ca model de baza al gamei, care dispunea de un propulsor cu patru cilindri. În acelasi timp, motoarele cu sase cilindri, care beneficiau de tehnologia cu patru supape per cilindru si gestiune variabila Vanos a axului cu came, au câstigat un plus de putere, de cuplu si de eficienta.
Cu zonele de deformare stabilite cu precizie si cu o celula a pasagerilor mult mai rigida, a treia generatie a gamei BMW Seria 5 a stabilit noi standarde în ceea ce priveste siguranta pasagerilor. Ca optiune, suspensia elaborata si rafinata era disponibila cu amortizoare controlate electronic, o alta optiune fiind functia Servotronic (asistarea directiei în functie de viteza). ASC Automatic Stability Control (Controlul Automat al Stabilitatii) a fost disponibil în premiera, ca o completare a sistemului antipatinare (ABS).
Primul model din gama BMW Seria 5 care a beneficiat de tractiune integrala electronica a fost lansat în 1991, iar conceptul unei distributii complet variabile a puterii din fata catre spate, împreuna cu un diferential pentru puntea spate, s-a dovedit înca de la început, în primele teste comparative, a fi superior oricarui sistem de tractiune integrala disponibil pâna atunci.
Comparata cu predecesoarea sa, a treia generatie BMW Seria 5 a avut o lungime semnificativ mai mare si a beneficiat de un spatiu mai mare la interior, datorita designului complet nou. Noul sedan, conceput sub atenta supraveghere a designerului sef Claus Luthe, a combinat eleganta sportiva si liniile cursive cu o forma distincta de pana. Acest caracter elegant a fost transferat de catre designeri si la prima versiune BMW Seria 5 Touring, acest model unic cu cinci usi, prezentat la editia din 1992 a Salonului Auto de la Frankfurt, oferind un aspect si particularitati complet noi în spatele montantului B.
Pentru ca izolarii fonice i s-a acordat o semnificatie deosebita, nivelul de zgomot din interiorul caroseriei a fost aproape acelasi ca în cazul versiunii sedan, chiar daca spatiul generos din habitaclu forma platforma ideala de rezonanta pentru efecte si perturbatii acustice.
Versiunea Touring a fost disponibila cu aproape toate variantele de motorizare care erau oferite la sedan si, ca optiune, putea dispune de tractiune integrala. În 1992, gamei i s-a alaturat si o varianta BMW M5 Touring, succesul vânzarilor acestui model cu cinci usi confirmând conceptul BMW care combina valoarea practica suplimentara cu designul atractiv: pâna în 1996, vânzarile totale ale versiunii BMW Seria 5 Touring au ajuns la aproximativ 125.000 de unitati, iar volumul total de comercializare al celei de-a treia generatii a gamei BMW Seria 5 a fost de peste 1,3 milioane de unitati în lumea întreaga.
1995: a patra generatie – în premiera cu suspensie din aliaj usor.
A patra generatie a gamei BMW Seria 5 si-a facut debutul la Salonul Auto de la Frankfurt, în 1995, cu designul evoluat într-un stil sportiv si elegant. O particularitate în partea din fata au fost farurile duble rotunde din spatele sticlei, pentru ca în anul 2000 sa fie adaugate inelele luminoase pentru pozitii si lumini pe timp de zi, doua solutii de design distinctive pentru BMW.
Atât versiunea sedan, cât si cea Touring – care a fost lansata în 1997 – au oferit, înca o data, mai mult spatiu în interiorul compartimentului pentru pasageri. Prin faptul ca a beneficiat de functii precum volan multifunctional, sistem de navigatie, scaune active si Dynamic Stability Control (DSC / Control Dinamic al Stabilitatii), gama BMW Seria 5 a fost recunoscuta ca un reprezentant deosebit de remarcabil al segmentului sau în ceea ce priveste înalta tehnologie. În scopul unei dinamici si a unei sigurante îmbunatatite, caroseria a beneficiat de crestere semnificativa a rigiditatii torsionale fata de modelul anterior, iar a patra generatie a gamei BMW Seria 5 a fost primul automobil din lume, cu productie de serie la scara larga, ce a fost realizat aproape integral din aliaj usor. Noua dezvoltare a motoarelor cu blocul integral din aluminiu a ajutat la reducerea semnificativa a masei automobilului.
Noul model a fost lansat pe piata cu propulsoare cu sase cilindri dispusi în linie, a caror putere maxima a variat pe un interval cuprins între 150 si 193 cp. Inovatiile de ordin tehnic au oferit atât motoarelor pe benzina, cât si celor diesel si mai multa putere, în timp ce consumul de combustibil a fost redus o data în plus. Doua unitati V8 au fost introduse în 1996, în timp ce noul BMW M5 a fost lansat pe piata în 1998 cu cel mai puternic motor de serie construit de BMW pâna la acel moment: propulsorul ce dezvolta 294 kW/400 cp dispunea, printre alte de particularitati cum ar fi alimentarea cu ulei controlata pentru forte centrifugale si clapete de acceleratie controlate electronic individual.
Înca o data, a patra generatie a gamei BMW Seria 5 a stabilit noi recorduri în ceea ce priveste vânzarile, cu un volum ce a totalizat 1,47 milioane de unitati comercializate pâna când productia a fost stopata la începutul anului 2004.
2003: a cincea generatie BMW Seria 5 – progresiva si eficienta.
Înca de la început, a cincea generatie a gamei BMW Seria 5, lansata în 2003, a iesit în evidenta prin designul impresionant si tehnologia inovatoare. Înca o data, atât versiunea sedan, cât si cea Touring – lansata în 2004 – au stabilit noi standarde în termeni de siguranta activa, sisteme de asistare a conducatorului si eficienta. Limbajul de design specific marcii BMW , cu suprafete convexe si concave, precum si tranzitiile cursive au oferit celei de-a cincea generatii a gamei BMW Seria 5 o nota caracteristica aparte, în care interiorul cu functiile sale bine definite au scos în evidenta, mai presus de orice, sistemul de control iDrive disponibil în pachetul de dotari standard.
Motoarele cu carter din aluminiu sau din aliaj de aluminiu si magneziu, precum si sectiunea frontala a automobilului care era o constructie usoara din aluminiu au asigurat un echilibru deosebit de bun a repartitiei masei între puntea fata si cea spate. O alta componenta importanta, ce a reprezentat o dezvoltare noua la acea vreme, a fost puntea spate, care de asemenea era integral realizata din aluminiu.
DSC Dynamic Stability Control (Control Dinamic al Stabilitatii) a fost o alta inovatie semnificativa care a contribuit la excelenta tehnologie a suspensiei de care dispunea automobilul, în special prin gama larga de functii. Aceeasi superioritate a fost oferita, pentru prima data, de Active Steering (directie activa) si Adaptive Drive (transmisie reglabila) cu reglaj electronic al amortizoarelor si gestiune a stabilitatii antiruliu. Ca puncte de interes în domeniul asistentei conducatorului, a cincea generatie a gamei BMW Seria 5 a fost echipata cu tehnologii avansate precum Head-Up Display si BMW Night Vision, Active Cruise Control (tempomat activ) cu functie Stop & Go si Lane Departure Warning (avertizare la parasirea sensului), introduse ca sisteme noi în automobil.
Gama de motoare de la BMW Seria 5 a fost extinsa la cinci propulsoare pe benzina si patru versiuni diesel a caror putere variaza între 125 kW/170 cp pentru BMW 520i si 270 kW/367 cp pentru BMW 550i. În schimb, BMW M5 si BMW M5 Touring sunt echipate cu un motor de mare turatie, V10 cu capacitatea 5,0 litri, cu o putere maxima de 373 kW/507 cp.
Cu începere din anul 2007, toate versiunile celei de-a cincea generatii a gamei BMW Seria 5 au fost îmbunatatite o data cu introducerea în pachetul de dotari a tehnologiilor BMW EfficientDynamics, care variaza în functie de model. Inovatii precum recuperarea energiei la frânare, indicator al punctului de schimbare recomandat al treptelor de viteze, control activ al flapsurilor de aer si componente auxiliare controlate inteligent ofera tuturor modelelor din respectiva clasa un echilibru nemaiîntâlnit între performante si economia de combustibil.
Punctul de referinta cel mai avansat pentru eficienta în segmentul superior a fost în special modelul BMW 520d, cu un consum mediu în ciclul de testare EU de 5,1 litri/100 kilometri si un nivel al emisiilor CO2 de 136 grame per kilometru, valori-record în acest segment în ciuda unei puteri a motorului de 130 kW/177 cp.
Prin designul frapant, tehnologiile inovatoare si eficienta remarcabila, a cincea generatie BMW Seria 5 a continuat istoria de succes a acestei game de modele. Timp de patru ani la rând, între 2005 si 2008, BMW Seria 5 a fost cel mai bine comercializat automobil din segmentul sau, cu un volum al vânzarilor la nivel mondial care a ajuns la peste un milion de unitati la finalul anului 2007. Putin mai târziu, în ianuarie 2008, uzina BMW de la Dingolfing a avut un motiv de bucurie care a fost cu adevarat impresionant: în 35 de ani cinci milioane de unitati din gama BMW Seria 5 au iesit de pe linia de productie de la Dingolfing.
 
 
 
 
 
 
 

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *