Marele Premiu al Coreei din punctul de vedere al pneurilor Pirelli

img
Home / Stiri si noutati auto / Marele Premiu al Coreei din punctul de vedere al pneurilor Pirelli

Marele Premiu al Coreei de Formula 1 din punctul de vedere al pneurilorCircuitul Yeongam din Coreea a fost inclus in calendarul Campionatului Mondial de Formula 1 anul trecut si nu a mai fost folosit de atunci, ceea ce inseamna ca pilotii se vor confrunta cu o suprafata alunecoasa in acest weekend, o adevarata provocare atat pentru ei, cat si pentru anvelope.Yeongam, un circuit de 5615 metri, prezinta cateva caracteristici particulare:CIRCUITUL Prima zona de franare dupa start supune pneurile la o decelerare puternica, cu un punct maxim de 5G, dupa care monoposturile vor rula cu aproximativ 260 km/h pe urmatoarea portiune. In S-urile rapide se produce o forta laterala de 4.5G, care transfera multa energie prin anvelope, la fel ca in grand prix-ul de la Suzuka.De multe ori, pilotii se folosesc de vibratoare pentru a gasi cea mai rapida trasa in viraje. Atunci, o forta verticala de 800 kg apasa pe anvelopele care trec peste vibratoare, structura anvelopei aflandu-se sub o presiune imensa atat de sus, cat si de jos.Unul dintre cele mai solicitante viraje din Coreea este virajul 11. Acesta are o raza larga si este abordat cu viteza ridicata. Pneurile de compozitie supersoft ofera aici maximum de aderenta posibil, permitand pilotului sa mentina trasa ideala pe toata lungimea virajului.Sectiunea finala a circuitului contine o secventa de viraje unde este din nou vitala mentinerea trasei perfecte, solicitand din plin profilul anvelopei, care se incalzeste pana la 120 grade Celsius.Circuitul din Coreea se incheie cu doua viraje de stanga foarte dificile, unde pilotul trebuie sa fie foarte concentrat. Pneurile fata trebuie sa ofere un nivel foarte ridicat de aderenta pentru a putea evita subvirarea care apare pe finalul virajului, dupa care urmeaza linia dreapta de start-sosire.FENOMENUL DE „GRAINING”Una dintre principalele probleme care poate aparea pe un circuit cu aderenta scazuta, in special la inceputul unui weekend ca acesta, este fenomenul de graining. Acest fenomen a reprezentat si in trecut o problema in Coreea, desi compusii pneurilor Pirelli P Zero s-au dovedit a fi destul de rezistenti pana acum.Fenomenul de graining apare atunci cand anvelopele aluneca pe circuit in viraj, in loc sa ofere aderenta. Aceasta alunecare abraziva pe suprafata circuitului transforma profilul anvelopei intr-unul granular, reducand astfel nivelul maxim de aderenta disponibil. Granulele aparute sunt tocite intr-un final, lasand in urma mici gropite, usor de recunoscut.Exista mai multe motive pentru aparitia fenomenului de graining. Daca monopostul nu are setarile ideale, pe viraje se poate produce subvirare excesiva, iar consecinta directa, alunecarea, este una dintre cele mai comune cauze ale fenomenului de graining pentru anvelopele fata.Fenomenul de graining poate aparea si din cauza solicitarii excesive a pneurilor inainte ca acestea sa ajunga la temperatura optima. Daca acestea nu sunt folosite la temperatura optima (in jur de 90 de grade Celsius) nivelul aderentei scade, deorece cauciucul ofera maximum de performanta doar in aceste conditii. Aceasta determina derapajul masinii si, implicit, aparitia fenomenului de graining.O alta cauza este reprezentata de temperaturile atmosferice scazute. Cu cat este mai rece, cu atat anvelopele vor avea nevoie de mai mult timp pentru a se incalzi – motiv pentru care importanta tururlui de incalzire este si mai mare. In general atat pneurile de compozitie soft, cat si cele de compozitie supersoft, ating temperatura optima intr-un singur tur.

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *