Proiectul BMW Art Car va participa la cursa de 24 ore de la Le Mans

img
Home / Stiri si noutati auto / Proiectul BMW Art Car va participa la cursa de 24 ore de la Le Mans

Proiectul BMW Art Car va participa la cursa de 24 ore de la Le Mans
Proiectul BMW Art Car semnat de Jeff Koons va participa la cursa de 24 ore de la Le Mans
Premiera mondiala la Centrul Pompidou din Paris:Koons dezvaluie primele detalii de design ale modelului BMW M3 GT2
În spiritul lucrarilor semnate de Calder, Stella, Lichtenstein, Warhol si Holzer, BMW a anuntat ca cea de 17-a editie a proiectului Art Car, ce va fi creata de Jeff Koons, va participa acolo unde au concurat primele lucrari de arta mobile ale celebrilor artisti – cursa de 24 ore de la Le Mans, în Franta, în perioada 12-13 iunie 2010. „Pânza” lui Koons este modelul BMW M3 GT2, omologat pentru participarea în editia din acest an a celei mai faimoase curse de anduranta din lume.
Într-o alta continuare fireasca a traditiei, Koons va avea premiera mondiala si îsi va pune semnatura pe automobil la Centrul Pompidou din Paris, într-un eveniment ce va avea loc la 1 iunie 2010, la fel cum a facut-o si Roy Lichtenstein în 1977.
Pentru prima data, Koons a dezvaluit primele schite ale designului în cadrul unei conferinte de presa care a avut loc la New York City. Ca parte a procesului de creatie, artistul si-a îndreptat atentia asupra istoriei graficii masinilor de curse, a exploziilor de lumini si a vitezei. Creatia lui Koons este o evocare a puterii, miscarii si luminii. Artistul utilizeaza tonalitatile cromatice saturate – specifice pentru lucrarile lui – pe un fundal negru ce contrasteaza cu interiorul argintiu al automobilului, de asemenea ales de el însusi. Designul evoca aparitia dinamica a unei masini de curse, chiar si atunci când bolidul stationeaza.
„Aceste automobile sunt precum viata, sunt puternice si dispun de foarte multa energie”, a declarat Koons. „Poti participa cu ele, sa te alaturi lor si sa te lasi transpus cu energia lor. Exista o imensa putere sub acea capota si vreau sa-mi las ideile sa fie transpuse pe automobil – sa realizez o conexiune reala cu acea putere.”
La conferinta de presa, alaturi de Koons au mai fost prezenti presedintele Centrului Pompidou, Alain Seban, presedintele BMW of North America, Jim O’Donnell, directorul BMW Motorsport, Mario Theissen, si unul din pilotii BMW pentru Le Mans, britanicul Andy Priaulx.
„Acesta este un an de construire a impulsului, care vorbeste despre esenta marcii, iar cel mai recent capitol al programului BMW Art Car este, fara îndoiala, o parte a acestuia”, a declarat O’Donnell. „Este o bucurie imensa pentru noi ca putem lucra cu Jeff la acest program, care este o componenta a tot ceea ce înseamna BMW.”
Premiera mondiala la Centrul Pompidou, Paris
Centrul Pompidou din Paris este una din cele mai prestigioase institutii culturale din lume pentru arta moderna si contemporana si este locul unde Roy Lichtenstein a dezvaluit pentru prima data si si-a pus semnatura automobilul creat în 1977, la fel cum va face si Jeff Koons la 1 iunie. De asemenea, numarul de pe automobilul creat de Koons – 79 – aduce un omagiu masinii realizate de Andy Warhol în 1979. Creatia lui Warhol a avut înscrisa pe ea numarul 76, un omagiu pentru opera lui Frank Stella din 1976, toate modelele participând la Le Mans în anii respectivi.
„De când a fost creat în 1977, Centrul Pompidou a actionat ca o interfata, ca o platforma de schimb între arta creativa si societate, straduinta de a expune publicul larg la arta vremurilor noastre, cu credinta ferma ca arta poate ocroti o societate mai flexibila si mai inovatoare”, a spus Alain Seban, presedintele Centrului Pompidou. „Din acest motiv, Centrul Pompidou are placerea de a se alatura proiectului BMW, care – sunt de parere – poate mult timp de acum înainte sa reuneasca creatia si societatea, prin invitarea celor mai mari artisti ai timpurilor noastre – de la Roy Lichtenstein în 1977 la Jeff Koons în prezent – sa accepte provocarea celui mai mitic obiect al acestei ere, automobilul, printr-o creatie unica.”
Procesul de design
„Sa privesti un artist care îsi prezinta punctul de vedere prin intermediul unuia din automobilele noastre este un exercitiu fascinant, care te inspira. A-l vedea pe Jeff Koons cum abordeaza aceasta sensibilitate unica si o transpune într-o masina de curse BMW, asa cum el a lucrat alaturi de echipa noastra pentru a-si transfera viziunea într-un bolid gata de competitii, este ca si cum ai privi legatura care se realizeaza între inteligenta tehnica si cea artistica”, a declarat Frank-Peter Arndt, membru al Consiliului Director al BMW AG si responsabil pentru formatele culturale internationale ale BMW Group.
Pe durata mai multor luni, Koons a avut o colaborare strânsa cu echipa BMW din München – în care aptitudinile sale s-au contopit cu ingineria sofisticata a marcii BMW – pentru a se asigura ca cea de-a 17-a editie a proiectului BMW Art Car va fi gata la startul cursei de 24 ore de la Le Mans.
Prin faptul ca a calatorit de mai multe ori în Germania dupa declaratia facuta la 2 februarie când s-a anuntat ca Jeff Koons va crea al 17-lea BMW Art Car, artistul a lucrat cu inginerii si designerii de la BMW pentru a putea explora în detaliu materialele si optiunile de aplicare care se vor dovedi cruciale în optimizarea atât a esteticii, cât si a aerodinamicii automobilului. Prin faptul ca a lucrat cu versiuni tridimensionale generate pe computer ale modelului BMW M3 GT2, Koons a putut simula aplicarea graficii pe suprafata masinii si a putut sa o evalueze din toate unghiurile.
Pe 23 februarie, Koons a facut uz de o casca si s-a alaturat echipei de cursa BMW ce participa în American Le Mans Series la testele desfasurate la Sebring, în Florida. Artistul a avut posibilitatea de a experimenta din cockpit senzatiile pe care le ofera M3 GT2 pentru a întelege senzatiile de viteza si acceleratii în regim de cursa. Asa cum a descris Koons, a asistat la „performantele brute, nefiltrate” ale modelului M3 GT2 din scaunul unei masini de curse ce a facut istorie, BMW M1. De asemenea, Koons a pilotat un model BMW M3 Coupé pe circuit pentru un plus de exercitiu dinamic.
Cursa de 24 ore de la Le Mans
Directorul BMW Motorsport, Mario Theissen, a anuntat pilotii care vor participa la cursa  de 24 ore de la Le Mans. Andy Priaulx (Marea Britanie), Dirk Müller (Germania) si Dirk Werner (Germania) vor lua startul la volanul BMW Art Car cu numarul 79. Jörg Müller (Germania), Augusto Farfus (Brazilia) si Uwe Alzen (Germania) vor pilota modelul BMW Le Mans cu numarul 78.
Cursa de 24 ore de la Le Mans este cea mai renumita întrecere de anduranta din lume, oricare ar fi disciplina auto, si este organizata anual cu începere din 1923, în apropierea orasului Le Mans, regiunea Sarthe, în Franta. Deseori cunoscuta si sub numele de Grand Prix-ul Andurantei, cursa este organizata de Automobile Club de l’Ouest (ACO) si se desfasoara pe un circuit ce cuprinde drumuri publice închise publicului. Competitia are rolul de a testa nu doar abilitatea pilotului si a automobilului de a fi cei mai rapizi, dar si de a rezista pe durata a 24 de ore.
Participant la licitatii, dar si pilot de curse, francezul Hervé Poulain a fost primul care a avut ideea de a cere unui artist sa picteze un automobil cu care el însusi sa ia startul în celebra întrecere. Preluând aceasta initiativa în 1975, artistul american Alexander Calder a pictat o masina de curse BMW, punând astfel bazele proiectului. Experimentul Art Car a fost continuat imediat: un an mai târziu, Sam Posey – copilotul automobilului Art Car realizat de Calder – i-a prezentat lui Frank Stella ideea unor BMW Art Cars atunci când artistul din New York a acoperit un model BMW cu fundalul sau tipic, o grila neagra pe fundal alb. Munca lui Stella a fost urmata de o serie de artisti pop art celebri: Roy Lichtenstein, Andy Warhol sau Robert Rauschenberg. Cu exceptia lucrarii Art Car a lui Rauschenberg, toate celelalte au luat startul în cursa de 24 ore de la Le Mans, unele înregistrând un succes remarcabil.
Dupa o pauza de-a lungul anilor ’80, proiectul Art Car a revenit la originile sale, la Le Mans, în 1999, când artista americana Jenny Holzer si-a înscris «truismele» pe caroseria masinii de curse BMW V12 Le Mans.
Bazele colaborarii dintre Koons si BMW au fost puse în 2003, când el si-a exprimat dorinta de a crea un model pentru proiectul BMW Art Car. Relatia sa cu BMW a început în urma cu mai bine de doua decenii, când a condus un model BMW în perioada în care a fost rezident la München, orasul unde se afla sediul BMW Group. Koons este cunoscut si pentru aprecierea sincera a automobilelor. La începutul acestui an, el a fost apreciat de catre solistul vocal si vedeta trupei U2, Bono, ca unul dintre artistii ideali pentru a crea designul unui automobil care sa faca lumea sa se reîndragosteasca de masini.
Procesul creator al lui Koons pentru BMW Art Car oglindeste si tehnici împrumutate din designul si dezvoltarea în industria transporturilor. Spre exemplu, în crearea sculpturilor monumentale ale lui Koons, studioul sa utilizeaza modele CAD tridimensionale pentru a evalua suprafetele, le asambleaza prin metode întâlnite în atelierele de motociclete si le coloreaza într-o maniera bazata pe tehnici sofisticate de vopsire din industria auto.
„Este potrivit ca automobilul lui Jeff Koons va urma traditia deschisa de artisti renumiti care au creat proiecte BMW Art Car inspirate din modele de competitie”, a declarat O’Donnell. „Privim cu încredere spre revenirea BMW la Le Mans – si poate vom ciocni un pahar de sampanie cu Jeff la sosire.”
Derivat dintr-un automobil sport BMW M3 de mare performanta, BMW M3 GT2 dispune de un motor V8 cu capacitatea de 4,0 litri, ce dezvolta o putere maxima de 500 CP, de un sasiu evoluat, frâne de competitie si de utilizarea la scara larga a materialelor usoare. Capabil sa atinga 160 km/h în 3,4 secunde, BMW M3 GT2 este deja considerat ca un candidat serios la victorie în cursa din acest an, desi intra în categoria masinilor aflate la debut.
Directorul BMW Motorsport, Mario Theissen, a declarat: „Cursa de la Le Mans este unul dintre cele mai importante evenimente din motorsportul international. Aceasta reprezinta scena ideala pentru revigorarea traditiei proiectelor BMW Art Car. Capodopera lui Jeff Koons îi va impresiona pe toti cei care vor dori sa o vada, chiar si dupa ce BMW M3 GT2 va trece linia de sosire. Proiectele BMW Art Car au fost deseori capabile sa impresioneze cu realizarile lor sportive. Sunt optimist ca va fi cazul si în acest an”.
Cu începere din luna septembrie, proiectul Art Car semnat de Koons va fi expus la Muzeul BMW din München, ca parte a expozitiei speciale ce va aniversa 35 de ani de la debutul proiectului.
BMW Art Car
Cu începere din 1975, artisti din lumea întreaga au transformat automobile BMW în opere de arta ce au reprezentat o perioada anume prin intermediul programului Art Car. În 2007, cea din urma instalatie a fost dezvaluita de catre Olafur Eliasson sub forma „Your mobile expectations: BMW H2R project”. Multe dintre acestea au fost expuse în muzee renumite din lumea întreaga, inclusiv la Luvru, Muzeul Guggenheim si Muzeul de Arta din Shanghai. Ele au fost expuse la Muzeul BMW din München, între 2006 si 2010, iar multe dintre acestea au efectuat un turneu prin Asia, Rusia, Africa, India, Statele Unite ale Americii si Mexic.
Sediul proiectelor BMW Art Car este Muzeul BMW din München. Din luna septembrie, al 17-a editie a proiectului BMW Art Car, creata de Koons, va fi prezentata împreuna cu câteva dintre predecesoarele sale.
 
 
 
 
 
 
 

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *