SKODA 1000 MB a implinit 50 de ani

img
Home / Stiri si noutati auto / SKODA 1000 MB a implinit 50 de ani

SKODA 1000 MB a împlinit 50 de ani-    Primul automobil ceh produs în serie mare a fost lansat în 1964 –    Au fost construite peste 443.000 de unitati, dintre care mai mult de jumatate au fost exportate –    Tehnologie de avangarda: blocul motor era produs din aluminiu, prin turnare –    ŠKODA 1000 MB este acum un cunoscut automobil clasic, mai ales versiunea MBX, cu doua usiŠKODA 1000 MB a împlinit 50 de ani. Modelul compact a debutat în  21 martie, ca succesor al fostei ŠKODA Octavia. Fiind primul model ŠKODA cu tractiune spate, motor montat în spate si caroserie autoportanta, ŠKODA 1000 MB este un reper important în cei aproape 119 ani de istorie ai marcii ŠKODA. În zilele sale de glorie, modelul cu patru usi era unul dintre cele mai bune automobile din clasa de un litru si a impus noi standarde în ceea ce priveste confortul, performantele si tehnologia.O unitate de productie complet noua, un design auto refacut radical, cel mai avansat motor din clasa sa – în primavara anului 1964, ŠKODA 1000 MB a reprezentat o revolutie pentru ŠKODA. “ŠKODA este unul dintre producatorii cu cea mai lunga traditie din lume,” spune Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland, CEO ŠKODA. “Baza succesului companiei o reprezinta automobilele exceptionale. În anii ’60, ŠKODA 1000 MB a reprezentat o piatra de hotar pentru companie si o marturie impresionanta a cunostintelor în materie de inginerie ale constructorului din Republica Ceha.”Iar curajul de a adopta aceasta strategie fundamental schimbata si-a aratat roadele: ŠKODA 1000 MB a fost un succes de vânzari în Cehoslovacia si în strainatate – întarind pozitia companiei ŠKODA în cadrul industriei automobilelor din Europa si conturând strategia în privinta modelelor producatorului ceh  pâna la sfârsitul anilor ’80. Între aprilie 1964 si august 1969 au fost produse circa 443.000 de unitati ŠKODA 1000 MB, dintre care mai mult de jumatate au fost exportate chiar si pâna în Noua Zeelanda si Australia.În zilele noastre, ŠKODA 1000 MB este unul dintre cele mai populare modele clasice ale marcii cehe. MB înseamna Mladá Boleslav, localitatea în care este situat sediul marcii ŠKODA; iar numarul 1000 reprezinta motorul cu cilindree de un litru. Modelul 1000 MB a fost oferit în multe versiuni: în afara de versiunea de baza, din 1966  au aparut versiuni cu performante mai mari si eleganta versiune 1000 MBX, cu doua usi – un model care astazi este extrem de popular printre colectionari.Pentru a asambla noul model, ŠKODA a construit, la începutul anilor ’60, o fabrica noua în Mladá Boleslav, în apropierea unitatii de productie deja existente. Noua fabrica includea cele mai moderne echipamente, într-un total de 40 de hale de productie si cladiri adiacente. În total au fost creati 13 kilometri de noi drumuri, în plus fata de cei 10 kilometri de sine de tren refacute si de noul depou, pe suprafata de peste 30 de hectare. Noua fabrica dispunea si de propria topitorie.Design schimbat radical, tehnologie avansata a motoruluiSKODA 1000 MB a fost unul dintre cele mai avansate automobile din timpul sau. Dezvoltat sub denumirea interna NOV (NOVÝ OSOBNÍ VUZ = Nou Automobil de Pasageri), în cazul acestui model inginerii ŠKODA au optat pentru un concept complet nou, cu motor pozitionat în spate, tractiune pe puntea spate, suspensie independenta si caroserie autoportanta.În acelasi timp, ŠKODA 1000 MB impunea noi standarde în ceea ce priveste motoarele inovatoare si tehnologia de propulsie. În privinta dezvoltarii motorului, ŠKODA a fost primul producator european care a utilizat aluminiul turnat pentru fabricarea blocului motor. Carcasa transmisiei cu patru trepte de viteza era produsa utilizând aceeasi metoda. Pentru aceasta, ŠKODA s-a inspirat dintr-o metoda de productie inventata initial în 1922 de inginerul ceh Josef Polák. Avantajul principal al acesteia era ca reducea semnificativ timpul necesar productiei.Motorul OHV cu patru cilindri, racit cu apa si pozitionat dupa puntea din spate, furniza 27 kW (37 CP). Cilindreea acestuia era de 988 ccm3. Tehnologia moderna a motorului, în combinatie cu greutatea redusa, de numai 755 kg, asigurau un consum foarte redus de combustibil, între 7 si 8 l/100 km. Viteza maxima era de 120 km/h. În 1968, puterea motorului a fost crescuta la 32 kW (43 CP).Înainte de initierea productiei în serie, producatorul a supus modelul ŠKODA 1000 MB la teste de anduranta intense. Un numar de cincizeci de automobile de test au parcurs 1,6 milioane de kilometri în anul 1962. Aceste teste au inclus trasee prin Rusia, la temperaturi de sub zero grade, precum si teste la cald si prin praf, pe drumurile din muntii Caucaz.Limuzina eleganta cu mult spatiu si confortÎn plus fata de tehnologia sa moderna, ŠKODA 1000 MB reprezenta un progres semnificativ în privinta designului marcii. Designul clasic, în trei volume, era tipic pentru anii ’60. Liniile zvelte si curbele gentile, farurile circulare, care se îmbinau elegant cu aripile, blocurile optice spate cu forme originale, geamul spate panoramic si prizele de aer curbate se numarau printre caracteristicile distinctive ale noului model ŠKODA. Busonul de umplere a rezervorului era pozitionat în aripa din fata, dreapta, inteligent ascuns sub emblema ŠKODA, care era montata pe un suport cu balamale.Cu dimensiunile sale compacte (4,17 m lungime, 1,62 m latime si 1,39 m înaltime), ŠKODA 1000 MB oferea spatiul si confortul necesare pentru întreaga familie. Nivelul mare de functionalitate, cu scaune rabatabile individual era de asemenea în masura sa convinga clientii. Portbagajul de 220 de litri era pozitionat sub capota din fata si roata de rezerva era montata sub portbagaj. Avantajul era ca portbagajul nu trebuia deschis complet pentru a avea acces la roata de rezerva.Exemplare speciale la Muzeul ŠKODAExemplare speciale ale modelului ŠKODA 1000 MB si ale versiunii cu doua usi, ŠKODA 1000 MBX, pot fi admirate în zilele noastre la Muzeul ŠKODA din Mladá Boleslav, inclusiv prototipul break, care este unic. Aceste automobile participa cu regularitate si la diverse saloane auto si raliuri dedicate masinilor clasice.

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *