Amenzi mai mici in forma revizuita a proiectului de modificare a Codului Rutier
Atat in urma avizelor nefavorabile date de catre Parlament si Senat, cat si in urma nemultumirilor cetatenilor in ceea ce priveste proiectul initial de modificare a Codului Rutier, MAI (Ministerul Afacerilor Interne) a revizuit forma initiala si a publicat-o pe site-ul propriu spre dezbatere publica pentru o perioada de 2 luni. Printre modificarile aduse de revizuire intra si cuantumul amenzilor, acestea scazand comparativ cu prima propunere.
Chiar daca valoarea amenzilor scade, raman o serie de pedepse aspre pentru cei care nu respecta regulile de circulatie rutiera. In forma revizuita a proiectului se modifica clasele de sanctiuni, pentru clasa a-V-a stabilindu-se un numar de 21-50 de puncte amenda fata de 21-100 de puncte amenda (aplicabile numai in cazul persoanelor juridice) ca in prima propunere. Clasa a-VI-a, conform propunerii revizuite, sanctioneaza contravenientii cu un numar de 51 pana la 120 de puncte de amenda, ceea ce va scoate din buzunarul celor care incalca legea maxim 9.600 de lei fata de 16.000 de lei asa cum era prevazut in prima propunere in care erau stabilite 125 – 200 puncte amenda pentru aceasta clasa.
Soferii care conduc sub influenta alcoolului sau care depasesc limita maxima de viteza admisa pe sectorul de drum pe care circula cu mai mult de 60 km/h vor fi sanctionati cu amenda maxima de 4.000 de lei, fata de 10.000 de lei cum fusese stabilit initial. Chiar daca cuantumul amenzii scade, dreptul de a conduce autovehicule le va fi suspendat, ca si in cazul primei propuneri, pentru o perioada de 180 de zile. Aceleasi sanctiuni primesc si soferii care conduc autovehicule a caror inmatriculare a fost suspendata, cei care nu opresc la trecerea la nivel cu cale ferata atunci cand barierele sunt coborate, dar si soferii care circula pe autostrazi in sens invers celui in care se desfasoara traficul.
Reglementarea nou introdusa privind obligativitatea proprietarului de a anunta autoritatile competente cu privire la instrainarea autovehiculului in termen de 5 zile lucratoare de la data transferului proprietatii prin intermediul unei declaratii pe proprie raspundere ramane valabila. De asemenea, conform noilor reguli, noul proprietar are si el obligatia de a solicita transcrierea dreptului de proprietate in termen de 30 de zile calendaristice de la data intrarii in posesie asupra vehiculului, nerespectarea acestui termen ducand la suspendarea inmatricularii vehiculului de catre autoritatile competente.
UNTRR considera ca forma initiala a proiectului cuprindea sanctiuni abuzive
UNTRR considera sanctiunile propuse initial ca fiind abuzive avand in vedere ca cea mai mare amenda ce poate fi aplicata se ridica la suma de 16.000 de lei, echivalentul a 20 de salarii minime garantate in Romania, propunand in acest sens sanctiuni progresive si proportionale.
UNTRR a solicitat amendarea proiectului propus in prima faza de catre MAI, dar si o dezbatere publica pe aceasta tema motivand impactul major pe care l-ar avea aplicarea sanctiunilor propuse initial asupra tuturor soferilor. In plus, institutia solicita un proiect de responsabilizare a tuturor participantilor la trafic (pietoni, biciclisti, autoritati, etc) si nu numai a conducatorilor auto, precizand ca soferii, fie ei amatori sau profesionisti, nu pot fi considerati unici responsabili pentru siguranta rutiera din Romania.
Printre altele, UNTRR solicita introducerea de indatoriri si responsabilitati pentru pietoni si biciclisti, dar si pentru autoritatile si institutiile publice care au in administrare drumuri publice, pasaje, poduri, treceri la nivel cu cale ferata, etc.
Reprezentantii UNTRR au declarat si ca forma initiala a proiectului are un impact extrem de grav asupra soferilor profesionisti carora li se poate suspenda dreptul de a conduce autovehicule, ceea ce este similar cu dreptul la munca in cazul acestora, in cazul in care nu isi pot plati amenzile in termen de 30 de zile de la data intocmirii procesului verbal de constatare sau in cazul in depasesc limita legala de viteza (120 – 180 de zile).
In baza tuturor acestor aspecte, institutia a solicitat Guvernului sa gandeasca si sa aplice proiecte de educatie rutiera pentru toti participantii la trafic, indiferent sa sunt soferi profesionisti sau simpli pietoni si abia mai apoi sa aplice masuri extreme. Totodata, UNTRR a solicitat si cresterea numarului de controale in trafic, dar si a nivelului profesional al celor care sunt implicati in astfel de controale, precizand ca autoritatile trebuie sa aiba rol preventiv si nu acela de a aplica amenzi cu orice ocazie.
Forma revizuita a proiectului adusa spre dezbatere publica de catre MAI vine cu modificari semnificative datorita reactiilor cetatenilor, a parlamentarilor si senatorilor, dar si a solicitarii depuse de catre UNTRR prin care institutia a cerut revizuirea cuantumului amenzilor si a sanctiunilor propuse initial.
Amenzi mai mici, dar totusi mari. Exprima-ti parerea mai jos asupra noilor propuneri!
Nu m-i se pare corect daca am comis o contravenție din clasa întâi si nu am bani sa plătesc,dintr-un final să-mi fie suspendat permisul ca celui care a săvârșit o contravenție dintr-o clasa superioara sau chiar infractiune.Dar se vede treaba ca statul găsește de fiecare data o cale sa ne bage mana in buzunar in mod legal….dar tot hoție se numește ca si modul de a pune target la amenzi…..si vad ca ați si legiferat mita…pot plati agentului constatator pe loc fara proces verbal…..poate pot negocia cu el….un sfert din minimul amenzi…ce spuneți???…..sa va fie rușine!!!!