Audi, Mercedes, BMW, care a fost lider Mondial in anul 2021?
In anul 2021, surpriza: Mercedes nu a mai fost liderul mondial pe piata premium. Brandul vedeta a pierdut teren destul de mult in anul ce tocmai s-a incheiat.
Cifra globala a vanzarilor nu este neaparat reprezentativa pentru popularitatea unui producator, care depinde de multi alti parametri (investitii, marje operationale, impozitare etc.). Dar este, totusi, un indicator printre multe altele, asupra performantei unui catalog si a popularitatii anumitor modele, mai ales fata de concurenta. Si acest lucru este valabil mai ales in randul germanilor, care concureaza in general pentru aceeasi clientela.
Pana in 2020, Mercedes a dominat revoltator bilanturile anuale, ajungand in mod regulat in fruntea clasamentului mondial „premium”, inaintea BMW si Audi. Dar in 2021, surpriza: podiumul se schimba!
Mercedes cedeaza teren
Anul trecut, Mercedes a vandut 2,05 milioane de vehicule in intreaga lume, o cifra in scadere cu aproape 200.000 de unitati fata de 2020 . Exista, insa, motive de satisfactie: modelele emblematice s-au vandut foarte bine (Clasa G, in special), iar gama electrica a avut vanzari mai mari cu 90%, la 99.301 de exemplare. Din pacate, Mercedes nu a putut face nimic pentru a opri scaderea activitatii in Europa, unde vanzarile sale au scazut cu peste 11%. Singura crestere americana de 0,5% nu a fost suficienta pentru a compensa incetinirea activitatii.
BMW se descurca mai bine, Audi il urmeaza
Prin urmare, BMW este cel care termina in frunte in 2021 cu 2,21 milioane de livrari, dintre care putin peste 100.000, modele electrice. Este pentru prima data cand marca BMW a depasit 2,2 milioane de vanzari intr-un an: un rezultat istoric, asadar, in ciuda unui context special.
Gruparea bavareza este in crestere cu 9,1% (fiind singura marca din trioul german care a progresat), in ciuda unui ultimul trimestru complicat marcat de o scadere de 15,1%. Inceputul anului 2022 ar trebui logic sa fie destul de dificil…
Dincolo de competitivitatea modelelor, mai ales modul in care BMW a gestionat criza semiconductorilor i-a permis sa ajunga in fata celui mai direct rival al sau. De la inceputul anului trecut, BMW era deja una dintre marcile care parea sa sufere cel mai putin din cauza absentei acestor componente electronice esentiale.
Pentru Audi, decalajul ramane semnificativ fata de cei doi concurenti ai sai. Producatorul din Ingolstadt a vandut 1,68 milioane de masini in 2021, in scadere cu 0,7%, vina, fiind in special, a Chinei, unde vaznarile sunt in scadere (3,6%). China reprezinta cea mai mare parte a vanzarilor Audi, care a produs si livrat 82.000 de vehicule electrice.
Nemtii au intarziat cu electricitatea?
In timp ce Tesla ar trebui sa depaseasca in mare masura un milion de vanzari in 2022, ponderea masinilor electrice la Audi, BMW si Mercedes este mica: nu mai mult de 5% ! Trebuie spus ca oferta este inca foarte slaba: in afara de cateva modele recente si foarte high-end, nu exista deocamdata nimic de comparat cu duo-ul Model 3/Model Y, mai ales in ceea ce priveste pretul.