Conducerea preventiva a masinii
Conducerea preventiva reprezinta masurile luate de catre soferi pentru a anticipa si evita eventualele pericole. Adoptarea acestor masuri inseamna in primul rand responsabilitate pentru propria persoana, cat si pentru ceilalti participanti la trafic.
1. Inspectia periodica a autovehiculului
Timpul acordat acestui aspect este unul scurt si consta in urmatoarele actiuni:
- verificarea sistemului de iluminare – functionarea tuturor becurilor este foarte importanta deoarece in acest fel se pot asigura conditii optime de vizibilitate pe timp de noapte, iar ceilalti participanti la trafic pot vedea intentiile de schimbare a directiei de mers sau de franare. Nefunctionarea sistemului de iluminare poate duce la producerea de accidente.
- verificarea anvelopelor – periodic este bine sa se verifice presiunea in roti si sa fie adusa in limitele recomandate de producator. O presiune scazuta poate duce la uzare prematura a anvelopelor, dar si la un consum de carburant mai mare.
- curatarea parbrizului, a oglinzilor si a geamurilor laterale – aceasta masura preventiva este recomandata pentru a se asigura o vizibilitate excelenta, in special pe timp de noapte cand mizeria de pe acestea poate duce la reflectarea luminilor farurilor celorlalti participanti la trafic, scazand astfel vizibilitatea.
- reglarea oglinzilor, a scaunului si fixarea centurii de siguranta – in cazul in care masina este condusa si de alte persoane, este recomandat ca reglarea oglinzilor si a scaunului sa se faca inainte de plecarea la drum. Reglarea acestora in timpul condusului poate distrage atentia si se pot produce accidente.
2. Masuri preventive aplicate in timpul condusului autovehiculului
Exista cateva masuri preventive care este bine sa se aplice atunci cand se circula in trafic:
- vorbitul la telefon – acest lucru este interzis prin lege deoarece soferul nu mai poate reactiona optim in caz de pericol, la fel ca atunci cand are ambele maini libere.
- schimbarea CD-ului – acest lucru este bine sa se faca numai in momentul in care masina stationeaza (la semafor sau inainte de a se pleca la drum).
- volumul sistemului de sonorizare – masurile preventive impun un volum la care sa se poata auzi celelalte avertizari sonore din trafic (politie, pompieri, salvare, claxoanele celorlalti participanti la trafic).
- sofatul cu ambele maini pe volan – aceasta masura preventiva nu este aplicata de majoritatea conducatorilor auto, dar poate asigura reactii rapide in caz de pericol.
- anticiparea reactiilor celorlalti participanti la trafic – in functie de actiunile intreprinse de catre ceilalti soferi, li se pot anticipa manevrele in trafic. Daca un sofer incepator nu va putea anticipa aceste reactii, odata cu capatarea experientei ii va fi tot mai usor.
- mentinerea distantei optime intre autovehicule in trafic – din punct de vedere legal nu exista o distanta impusa care trebuie mentinuta intre autovehicule in trafic. Aceasta trebuie calculata si aplicata in functie de conditiile de trafic (viteza de deplasare, conditii meteo de vizibilitate sau carosabil alunecos, etc)
- mentinerea vitezei cu care se desfasoara traficul – o viteza prea mare va fi sanctionata de catre organele de politie, iar o viteza prea mica poate incurca traficul, creand blocaje. Este recomandat sa se circule la viteza cu care se desfasoara traficul.
- sporirea atentiei cand se circula in dreptul camioanelor – gabaritul mare al acestui tip de autovehicule necesita atentia sporita cand se circula in apropierea lor. Exista situatii in care aceste autovehicule sunt obligate de foloseasca doua benzi de circulatie (la depasirea autovehiculelor parcate pe marginea drumului sau la circulatia in sensurile giratorii). Gabaritul mare al acestora face ca acest tip de autovehicule sa nu fie la fel de manevrabile ca un autoturism de dimensiuni mici.
Care e regula pe care o incalci cel mai des? De ce? Comenteaza mai jos!
Ar fi bine daca ar citi si incepatorii acest articol . Din pacate nu prea isi dau interesul si vor doar sa ajunga la volan cat mai rapid.