Cum a pacalit un roman noile pistoale radar
Un cadru academic al Universitatii Stefan cel Mare din Suceava a obtinut in instanta anularea procesului verbal prin care se dispunea amendarea si lasarea fara permis de conducere a fiului sau pentru ca ar fi circulat cu o viteza de peste 100km/h in localitate.
In data de 20 august 2013, fiul profesorului universitar Gheorghe Gutt se afla la volanul unui autoturism si se deplasa pe raza municipiului Vatra Dornei. La intrarea in municipiu, pe strada Argestru, conducatorul auto a fost inregistrat pe aparatul radar al unei autospeciale Dacia Logan cu viteza de 103km/h, zona limitata la 50km/h. Conform Codului Rutier, soferul a depasit limita admisa cu peste 50km/h. Pentru exces de viteza, soferul a primit o amenda de 800 de lei si s-a dispus retinerea permisului de conducere pe o perioada de 90 de zile.
Conducatorul auto a contestat viteza pe care aparatul radar a inregistrat-o specificand in procesul verbal ca nu circula in localitate cu 103km/h si ca de fapt avea sub 100km/h, dar si faptul ca masina pe care o conducea este programata sa nu depaseasca viteza de 99km/h.
Magistratii judecatoriei din Vatra Dorna au respins contestatiile impotriva procesului verbal ale conducatorului auto si au mentinut masurile luate de politistii de la locul faptei. Apelul a fost judecat la Tribunalul Suceava si decizia a fost total opusa, astfel argumentele soferului au fost acceptate, iar procesul verbal a fost anulat.
Tribunalul Suceava a trimis un extras din motivarea sentintei, in aceasta motivare conducatorul auto arata ca instanta de fond nu a luat in seama solicitarile raportate la marja de eroare, deoarece exista o eroare toleranta a radarului de +4% din valoarea adevarata pentru viteze mai mari sau egale cu 100km/h, astfel agentul constatator trebuia sa aiba in considerare aceasta marja si sa aplice o contraventie mai mica deoarece este posibil ca viteza sa fi fost mai mica de 100km/h. Soferul a aratat ca din anexele foto aduse de Politia Rutiera la dosar rezulta ca in data de 20.08.2013 la ora 12:49:28 se deplasa cu o viteza de 103 km/h, iar din urmatoarea anexa foto este vizibil ca la aceeasi data si la aceeasi ora circula cu o viteza de 86 km/h. Este o diferenta de viteza foarte mare in doua imagini consecutive la distanta de mai putin de o secunda intre ele.
Calitatile tehnice si performanta cinemometrului laser de tip pistol sunt cu mult inferioare cinemometrelor clasice bazate pe efectul Doppler din punct de vedere al preciziei de masurare.
Principiul de functionare se bazeaza pe masurarea timpului care trece de la receptia prin partea electronica a pistolului a doua reflexii ale fasciculului laser de pe vehiculul urmarit. Pentru a determina viteza unui vehicul este necesara masurarea cu precizie a unor timpi de ordinul nanosecundelor, actiune imposibil de efectuat cu un cronometru electronic portabil pilotat cu un cristal de cuart.