Cum sa alegi o motocicleta second hand si ce sa verifici la ea
Rezumat:
Putini sunt cei care isi permit achizitia unei motociclete noi, insa numarul celor pasionati de zborul pe doua roti este unul urias. Tocmai de aceea, piata motocicletelor second hand si piata de piese moto este una foarte dezvoltata. Nu vorbim despre aceeasi dezvoltare cunoscuta de piata de automobile, insa cei ce isi doresc o motocicleta au de unde alege.
Din pacate, informatiile nu sunt foarte bogate, motiv pentru care ne-am hotarat sa cream un ghid cat mai complet despre cum se alege o motocicleta second hand. Vom aborda fiecare detaliu: procesul de cautare si de vanzare, utilizare, piese motociclete, alegere service si siguranta.
De unde poate fi achizitionata motocicleta si care este cea mai potrivita?
Cautarea trebuie sa inceapa online. Exista Google, unde sunt afisate suficient de multe rezultate cu motociclete second hand de vanzare si exista site-uri dedicate, precum Bikeshop. De asemenea, se pot cauta variante cat mai bune pe site-uri de anunturi auto sau generale: olx, autovit, etc.
Cei care doresc un proces de achizitie rapid, pot miza pe motociclete achizitionate direct din Romania. Cei care doresc un pret mai bun si o varietate mai mare de optiuni, pot incerca pe site-uri din strainatate precum Mobile.de sau Moto.it. Achizitia unei motociclete din strainatate presupune ceva stres si costuri in plus, legate de inmatriculare si transport.
In ceea ce priveste cea mai potrivita motocicleta, orice om pasionat de motoare pe doua roti are deja o idee despre ceea ce isi doreste. Daca ideea nu este foarte bine conturata, forumurile precum Motociclism.ro sau Pro-bike.ro ofera o multime de informatii valoroase.
Exista si cateva sfaturi generaliste legate de alegerea motocicletei:
- Un incepator nu trebuie sa conduca o motocicleta cu peste 600 cmc. Este vorba despre siguranta si control, care trebuie sa fie mereu prezente;
- Pe langa brand, putere si aspect, conteaza foarte mult confortul oferit de motocicleta. Tocmai de aceea, nu trebuie sa fie achizitionata fara un test.
- Scopul conteaza si el foarte mult. Pentru calatoriile in afara orasului se preteaza un motor puternic si stabil. Pentru deplasarea prin oras insa, un scuter poate sa fie o alegere mai potrivita: consuma putin, se strecoara usor, costurile pentru piese pentru scutere sunt mici, etc.
Sfaturi legate de acte si birocratie atunci cand cumperi o motocicleta second hand
Presupunand ca a fost gasita o motocicleta atractiva, urmeaza partile cu adevarat dificile: acte si verificari. Nu intram in foarte multe detalii legate de acte, insa amintim de documentele ce trebuie sa fie prezente la orice tranzactie:
- Contractul de vanzare – cumparare ce trebuie sa fie facut intre vanzator si cumparator si citit cu foarte mare atentie;
- Acte vamale, in cazul in care motocicleta este cumparata dintr-o tara din afara U.E.
- Dovezi privind felul in care motocicleta a intrat in tara, care pot fi reprezentate de numere provizorii, factura oferita de firma de transport sau numarul de inmatriculare al masinii cu care s-a facut transportul.
- Cartea de identitate a vehiculului. Orice vehicul care circula pe drumurile publice are o carte de identitate. Cartea de identitate trebuie sa fie verificata, in asa fel incat seria inscrisa in aceasta sa coincida cu cea inscrisa pe motocicleta.
Ulterior, pentru inmatriculare va fi nevoie de o serie de noi documente. Dat fiind faptul ca cerintele se mai modifica de la un an la altul, este bine sa se consulte direct site-ul drpciv.
Ce verificari se fac la o motocicleta send hand (piese moto, putere, etc)
Daca actele sunt in regula, urmeaza verificarea motocicletei. Fiecare detaliu conteaza si poate sa contribuie la evitarea unui service manual pentru motociclete, cat mai mult timp. Vom puncta fiecare element ce trebuie sa fie verificat, cu sfaturile de rigoare:
1. Cat de bine arata motocicleta? Aspectul general conteaza, pe de o parte din punct de vedere estetic, iar pe de alta parte din punct de vedere functional. Multi proprietari de vehicule pe doua roti aleg sa le modifice si sa schimbe toba de esapament, farurile, stopurile sau semnalizatoarele. In multe situatii, modificarile nu sunt omologate si sunt sanse sa existe probleme la RAR. Tocmai de aceea, este indicat sa se compare aspectul modelului standard cu cel ce urmeaza a fi cumparat, iar in cazul in care sunt diferente, sa se faca anumite modificari. Analiza din punct de vedere al aspectului trebuie sa aiba in vedere si uzura. Este indicat sa se verifice calitatea vopselei, sa se caute urme de lovituri si indoituri si sa se arunce o privire de ansamblu asupra posturii pe care o are vehiculul. Mai exact, acesta trebuie sa fie drept si sa aiba toate piesele aliniate frumos. Sunt de evitat motocicletele care au scurgeri de lichide, au motor murdar de ulei, au suduri nejustificate, nu au vopsea originala sau pur si simplu nu ofera incredere. Un focus puternic trebuie sa se puna pe cadru, care este partea centrala a intregii motociclete. Pe el se gaseste si seria motocicletei, iar problemele precum zgarieturile, sudurile sau loviturile au o importanta mai mare atunci cand este vorba despre aceasta piesa.
2. Partea electrica. Daca per ansamblu motocicleta arata bine, urmeaza verificarea partii electrice. Farurile, stopurile, luminile de bord si semnalizatoarele toate trebuie sa functioneze corect. O verificare inseamna aprinderea fiecarei luminite, apasarea fiecarui buton si asigurarea faptului ca bateria este una buna. Este indicat sa se masoare bornele bateriei si modul in care aceasta incarca atunci cand motorul este oprit.
3. Motorul. Daca este curat, fara urme de ulei si fara probleme estetice vizibile, motorul trebuie sa fie pornit. Acesta trebuie sa porneasca usor si sa nu emita zgomote suspecte. De asemenea, motorul nu trebuie sa scoata fum. In cazul in care scoate fum inseamna ca motocicleta este fie prea uzata, fie are probleme mari.
4. Schimbarea vitezelor. Achizitia motocicletei trebuie sa fie facuta doar dupa un test de cativa kilometri. Ambreiajul si cutia de viteze au o importanta foarte mare pentru functionarea corecta a intregului ansamblu. Schimbarea vitezelor trebuie sa se faca usor, iar cresterea vitezei trebuie sa fie direct proportionala cu cresterea turatiei. In cazul in care acest lucru nu se intampla, este nevoie de schimbarea kitului de ambreiaj.
5. Calitatea suspensiilor. O motocicleta SH care functioneaza corect trebuie sa faca fata foarte usor unor solicitari mari asupra suspensiilor. La verificare, cumparatorul trebuie sa se apese cat mai mult pe motocicleta, iar aceasta trebuie sa aiba o comprimare progresiva si o revenire completa. Un astfel de test nu trebuie sa genereze zgomote sau scurgeri de ulei.
6. Frana. Evident, frana este unul dintre cele mai importante elemente de siguranta. Atunci cand frana este apasata, motocicleta nu trebuie sa poata fi miscata din loc, iar atunci cand este eliberata, nu trebuie sa existe senzatia de infranare. In cadrul franei trebuie sa se verifice si lichidul de frana. Culoarea corecta a acestuia este galben deschis. De asemenea, este bine sa fie verificate placutele si discurile de frana. Acestea nu trebuie sa prezinte urme de uzura sau santuri adanci si sa respecte dimensiunile scrise in manual.
7. Elementele de transmisie. Motocicletele de pe piata functioneaza cu 3 tipuri de transmisie: prin cardan, prin curea sau prin lant. Este recomandat sa se aleaga varianta pe cardan, care este cea mai rezistenta si singurele probleme apar atunci cand nu este schimbat uleiul. In ceea ce priveste lantul si cureaua, acestea trebuie sa fie bine intinse. In cazul lantului nu trebuie sa existe rugina sau pinioane uzate.
8. Cauciucurile. Contactul cu strada este realizat prin cauciucuri. Evident, trebuie sa fie verificate si ele. Trebuie sa se verifice anul de fabricatie al cauciucurilor si gradul vizibil de uzura. In principiu, un cauciuc mai batran de 5 ani poate sa fie periculos si trebuie sa fie inlocuit. Acelasi lucru este valabil si in cazul cauciucurilor cu o uzura vizibila, foarte mare.
Sfaturi privind utilizarea motocicletei in timpul testului
In momentul testului de drum este indicat sa se urmeze cateva reguli. In primul rand, persoana care urmeaza sa utilizeze motocicleta trebuie sa conduca pe o distanta de cativa kilometri si sa analizeze fiecare detaliu legat de modul de functionare al vehiculului. Dupa aceasta verificare, trebuie sa se puna si proprietarul sa conduca, iar cumparatorul sa fie pasager. In felul acesta se poate descoperi modul in care se comporta proprietarul cu motocicleta si pot fi descoperite anumite probleme ce trec neobservate de la ghidon.
Atunci cand ruleaza, motocicleta trebuie sa aiba o functionare lina, fara vibratii si sunete ciudate. De asemenea, trebuie sa fie controlata usor, fara a trage intr-o parte sau in alta. Daca totul este in regula, se pot semna actele si se poate achizitiona motocicleta.
Alte sfaturi la achizitia unei motociclete second hand
- Nu trebuie neglijat echipamentul. Bugetul trebuie sa fie ales in asa fel incat sa permita si achizitia unui echipament complet: casca, geaca, pantaloni, cizme si manusi. De regula, costurile pentru echipament pot ajunge la peste 1000 de euro.
- Un posesor de motocicleta trebuie sa fie mereu pregatit pentru eventuale probleme. Numarul unui service pentru motociclete sau a unei firme de tractari sunt mereu utile.
- Desi este tentanta viteza iar motocicletele pot ajunge la peste 200 km/h, este bine sa fie conduse in limita legala.
- Daca exista probleme la motocicleta aleasa, nu inseamna ca nu trebuie cumparata. Multe dintre probleme pot fi rezolvate, asadar, este loc de negociere. Inainte de achizitie trebuie sa se sune un mecanic bun pentru a se face o cotatie de pret pentru reparatii.
- Motocicleta nu se cumpara intr-o zi. Rabdarea este foarte importanta, deoarece sunt sanse mici sa se gaseasca motocicleta perfecta intr-o zi. Trebuie acordat suficient timp pentru cautari si verificari, in asa fel incat rezultatele sa fie cele asteptate.