Cum sa conduci in siguranta pe timp de iarna
Condusul pe timp de iarna poate deveni o provocare chiar si pentru cei mai experimentati soferi daca acestia sunt luati pe nepregatite. Politia rutiera recomanda folosirea cauciucurilor speciale pentru condusul pe timp de iarna incepand din luna noiembrie si pana la sfarsitul lunii aprilie deoarece prima sau ultima zapada pot aparea pe neprevazute chiar si atunci cand conditiile meteorologice nu par propice pentru zapada.
Atunci cand condusul pe zapada nu poate fi evitat, exista o serie de reguli care daca sunt urmate cu atentie garanteaza siguranta soferului si a pasagerilor:
1. Viteza – pe zapada viteza trebuie redusa pana la limita in care masina poate fi controlata usor, fara ca aceasta sa derapeze la schimbarile de directie.
2. Distanta – distanta minima ce trebuie pastrata intre autovehicule creste atunci cand se conduce in conditii de zapada sau pe suprafete alunecoase deoarece aderenta cauciucurilor scade invers proportional cu durata de franare.
3. Prudenta – inseamna atentie sporita asupra modului in care propria masina se comporta, dar si asupra participantilor in trafic. La orice semn ca un participant la trafic pierde controlul, este bine sa se franeze sau sa se reduca viteza. Franarea si accelerarea nu trebuie sa fie bruste ci progresive.
4. Redresarea masinii – in cazul in care din neatentie sau necesitate se franeaza prea brusc si rotile se blocheaza, se va elibera pedala de frana si se va folosi frana de motor pentru a recupera tractiunea. In mod special la urcarea unei pante se recomanda folosirea unei trepte de viteza superioare fata de cea cu care s-ar circula in mod obisnuit in alte conditii. In functie de tractiunea autovehiculului, pe fata sau pe spate, masina poate fi redresata accelerand, atunci cand aceasta are tractiune pe fata si derapeaza rotile din spate sau decelerand atunci cand masina are tractiune pe spate si derapeaza rotile de pe spate.
Pentru a se evita derapajul in curba, se recomanda evitarea virajelor bruste si reducerea vitezei pana la o limita cu care soferul se simte increzator, inainte de negocierea virajelor.
Pentru a se evita deraparea la plecare, se foloseste intotdeauna o treapta de viteza mai sus decat cea folosita pe vreme uscata.
5. Provizii – nu in ultimul rand inzapezirea este un pericol care trebuie luat intotdeauna in calcul atunci cand se conduce pe zapada. Din acest motiv masina trebuie sa aiba intotdeauna plinul facut, iar in portbagaj trebuie sa existe:
- o trusa de prim ajutor.
- paturi pentru toti pasagerii.
- apa (2 litri pentru fiecare pasager).
- hrana uscata.
- haine groase.
- lopata.
- cel putin doua telefoane mobile incarcate.
Reusesti sa-ti stapanesti masina pe zapada mare? Ce masina ai si cum procedezi?