Cum sa faci economie de combustibil
Preturile din ce in ce mai mari la benzina si motorina fac tot mai multe persoane posesoare de autovehicule sa se gandeasca la solutii care sa le reduca cheltuielile. Cea mai la indemana metoda este schimbarea stilului de sofat, aplicarea metodei de condus Eco ajutand la economisirea carburantului si totodata la reducerea sumelor cheltuite pe acesta.
Cum sa faci economie de combustibil
Pentru a face economie la combustibil trebuie aplicate cateva masuri simple dar cu rezultate vizibile imediat in rezervorul masinii.
1. Adaptarea vitezei de deplasare – Viteza de deplasare influenteaza intr-un procent foarte mare consumul de combustibil datorita rezistentei aerului, autovehiculele avand nevoie de mai multa energie pentru a se deplasa mai repede. Limitele legale de viteza din afara localitatilor consuma aproximativ 40% din energia masinii, dar acest procent se modifica rapid la cea mai mica crestere de viteza.
Un studiu efectuat de specialisti arata ca la o viteza de 110 km/h se consuma cu 9% mai mult combustibil decat la o viteza de 100 km/h si cu 15% mai mult decat la o viteza de 90 km/h. De asemenea, acelasi studiu arata ca depasirea cu numai 10 km/h a limitei maxime de viteza admisa pe autostrazi (130 km/h) poate rezulta intr-un consum chiar si cu aproape 25% mai mare. Facandu-se un calcul, o distanta de 100 de kilometri pe autostrada este parcursa cu 6 minute mai repede in cazul in care se circula cu 140 km/h in loc de 130km/h, dar diferenta de consum pana in 25% nu merita graba.
2. Adaptarea stilului de condus la conditiile din trafic – In mod special in orase unde de multe ori este foarte aglomerat, este indicat sa se observe traficul cu mult in fata masinii. Astfel, se poate lasa masina sa mearga din inertie pana la semaforul care s-a schimbat in rosu fara a se accelera pana aproape de acesta si a se frana in ultimul moment. Consumul mare de carburant in orase se datoreaza in primul rand greutatii masinii care trebuie deplasata si nu rezistentei la aer, dar si accelerarilor si franarilor bruste. Anticipand conditiile de trafic si adaptand stilul de sofat acestor conditii se obtine o economie de aproximativ 5%, iar in plus se va diminua si uzura discurilor si a placutelor de frana.
3. Evitarea sofatului aproape de masina din fata – Sofatul la distanta mica de masina din fata nu este doar periculos dar in acelasi timp creste consumul de carburant datorita franarilor si accelerarilor foarte dese, in functie de ceea ce face soferul din fata. In schimb, o distanta mai mare va permite decelerarea in timp, fara sa fie nevoie de franari bruste, dar si evitarea potentialelor accidente in timp util. Distanta minima de siguranta dictata de regulile de circulatie ofera doar avantaje atunci cand aceasta este respectata.
4, Atentie la specificatiile masinii – Cel mai simplu mod de a reduce consumul de carburant la drum lung sau la drumurile prin oras este acela de a alege de la bun inceput o masina construita pentru a consuma putin. Masinile cu cel mai bun consum sunt cele aerodinamice si cu o greutate cat mai mica.
5. Evitarea modificarilor aduse masinii ce pot creste consumul – Un portbagaj atasat pe masina poate parea o idee buna la drum lung, insa acesta afecteaza aerodinamica masinii la viteza mare intr-un mod care se simte destul de clar la consum. Bagajele in exces pot fi de asemenea vinovate pentru consumul mai ridicat decat de obicei. Se recomanda ca obiecte precum gratarul, trusa de scule sau altele ce nu sunt folosite in mod curent sau nu neaparat necesare sa nu fie tinute in portbagajul masinii in permanenta.
6. O turatie a motorului adecvata – Consumul de combustibil creste odata cu turatia motorului, de aceea autoeducarea schimbarii vitezelor intr-un mod cat mai eficient poate economisi simtitor consumul de carburant. Viteza trebuie schimbata la aproximativ 2000-2500 rpm pentru a conduce cat mai economic.
7. Folosirea dotarilor doar in momentul in care sunt necesare – Aerul conditionat, incalzitoarele pentru geamuri, farurile si ventilatoarele, contribuie la un consum mai mare de carburant. In acelasi timp trebuie luat in considerare faptul ca nici condusul cu geamurile deschise nu este deloc eficient la viteze mari. Recomandarea este ca la drum lung si la viteze mari sa se foloseasca aerul conditionat, iar la drumurile prin oras sa se conduca cu geamurile deschise.
8. Oprirea motorului reduce consumul – In oras se intampla adesea ca soferii sa fie blocati in trafic minute intregi. Pe parcursul unei saptamani de drumuri dus-intors la locul de munca in timpul orelor de varf, aceste minute cumulate cat motorul merge desi masina sta pe loc incep sa se simta la consum. Se recomanda ca motorul sa se opreasca atunci cand ambuteiajele par ca vor dura mai mult de 2-3 minute.
9. Scurtarea timpului de asteptare inainte de prima plecare zilnica – Multi soferi sunt obisnuiti sa astepte cateva minute bune inainte de a pleca cu masina din parcare atunci cand timpul incepe sa se raceasca. In realitate, acest obicei nu face decat sa adauge la consumul de carburant, lucru ce poate fi evitat. O masina moderna nu are nevoie de mai mult de 30 de secunde pana a se putea pleca cu ea din parcare fara probleme, secunde urmate de cateva minute de condus fara a forta motorul pana cand acesta se incalzeste.
Ce masina ai si ce consum ai reusit sa scoti la ea? Comenteaza mai jos!
Da, opel astra j sport tourer, break–1,6 litri; 85kw =115 cai -pe drumurile din romania, in afara localitatilor=6,5% litri/100 km
E mare consumul avand in vedere ca aerul conditionat a functionat permanent?
Eu zic ca e chiar f mic, avand in vedere ca vorbim despre un consum real in GPL: adica echivalentul a 3% benzina.
Si-acum va intreb: care masina, indiferent de caracteristici, mai consuma 3% ????
Apropos: folosesc motoare pe GPL de 17 ani, iar constatarea a fost doar asta: viata motoarelor care folosesc GPL este cu mult mai lunga decat a celor care folosesc doar benzina. (asta in conditiile in care stim cum sa asiguram lubrefierea mult dorita a pieselor din camera de ardere)
Se pare ca romanul e foarte sceptic; ii trebuiesc cel putin 20 de ani sa inteleaga lucrurile pe deplin.
Si inca alti 20 de ani sa le puna in aplicare.