Cum se conduce pe autostrada

img
Home / Cum se conduce o masina / Cum se conduce pe autostrada

Daca soferii experimentati stiu deja regulile de circulatie si cele de conduita preventiva pe care trebuie sa le aplice pentru a circula in siguranta pe autostrazi, cei care abia si-au luat permisul de conducere pot fi putin stresati de ideea de a conduce pe aceste drumuri. Statisticile arata ca autostrazile sunt cele mai sigure drumuri cu toate ca se circula la viteze mai mari, dar si cea mai buna cale de a parcurge distante mari intr-un timp scurt.

Ce trebuie sa stii ca sa conduci in siguranta pe autostrazi

Acest ghid se adreseaza in special incepatorilor, dar nu numai:

1. Intrarea pe autostrada.

La intrarea pe autostrada trebuie respectate cateva reguli:

  • incadrarea pe banda de intrare.
  • semnalizarea intentiei de a intra pe autostrada.
  • accelerarea pana se ajunge la viteza cu care se desfasoara traficul.
  • acordarea de prioritate tuturor celor care circula deja pe autostrada.
  • intrarea pe autostrada atunci cand exista o distanta suficienta intre autovehiculele care circula deja pe prima banda, fara a se pune in pericol siguranta traficului.
  • este interzisa fortarea intrarii pe autostrada.
  • se va evita pe cat posibil sa se opreasca la capatul benzii de intrare, mai putin in cazurile in care traficul impune acest lucru si nu se va intra pe banda de urgenta.

Dupa ce s-a executat manevra de intrare pe autostrada, este recomandat in mod special incepatorilor, sa ramana pe prima banda pana se va adapta viteza de deplasare la conditiile de trafic, urmand ca mai apoi sa execute manevre de depasire. Unele autostrazi, in special cele cu mai multe benzi din afara tarii, sunt construite cu o banda care se continua benzii de incadrare, astfel ca nu va mai fi nevoie de manevrele de incadrare descrise mai sus.

2. Sofatul pe autostrada.

Autostrazile sunt construite cu doua sau mai multe benzi, iar in functie de acest lucru se va adapta si stilul de condus:

  • Autostrada cu 2 benzi – pe acest tip de autostrazi se va circula pe prima banda, iar cea de-a doua se va folosi numai in cazul depasirilor, dupa care se va reveni pe prima banda. Ambele benzi pot fi folosite de toate tipurile de autovehicule.
  • Autostrada cu 3 benzi – in cazul acestui tip de autostrazi, se circula pe banda din dreapta, banda din mijloc fiind folosita la depasirea vehiculelor lente de pe prima banda. Daca se executa manevra de depasire a mai multor autovehicule in acelasi timp, nu este nevoie sa se revina pe prima banda dupa fiecare autovehicul depasit si se va pastra banda din mijloc pana la terminarea manevrei de depasire.

Banda exterioara va fi folosita numai in cazul in care se depasesc autovehicule mai lente atunci cand atat banda din dreapta cat si cea din mijloc sunt ocupate cu autovehicule care desfasoara un trafic mai incet. Indiferent de banda folosita la depasire, in cazul in care din spate vin autovehicule care circula cu viteza mai mare trebuie sa se paraseasca banda catre urmatoarea din dreapta.

Autovehiculele de tonaj mare (autobuze, comioane, masini cu rulote) nu au voie sa foloseasca banda exterioara, ele putand efectua depasiri numai pe banda din mijloc.

Cum se executa schimbarea benzilor pe autostrada:

  • se semnalizeaza intentia de schimbare a benzii.
  • se asigura ca din spate nu vin alte autovehicule care circula cu viteza mai mare.
  • se schimba banda in momentul in care acest lucru se poate face in deplina siguranta.

Masuri preventive ce trebuie luate in cazul in care alte autovehicule doresc sa se incadreze pe autostrada de pe benzile de intrare:

  • se va circula cu atentie si se va adapta viteza de deplasare in functie de viteza autovehiculului care s-a incadrat pe autostrada in cazul in care acesta accelereaza mai greu.
  • in cazul in care este posibil, se va trece pe banda urmatoare pentru a facilita intrarea pe autostrada a celorlalte autovehicule.

Ce sunt nodurile de autostrada – ele reprezinta locurile in care autostrazile se unesc sau se despart si sunt semnalizate din timp cu panouri pentru ca participantii la trafic sa se poata incadra pe banda corespunzatoare directiei pe care vor sa o urmeze.

3. Iesirea de pe autostrada.

Iesirea de pe autostrazi se poate face numai in locurile destinate acestui scop, acestea fiind marcate din timp cu semne clare, la distante de 1 km, 500 metri, 200 metri, 100 metri si 50 metri inainte de a se intra pe banda de iesire.

Pentru a putea iesi de pe autostrada in siguranta trebuie sa se execute manevra de incadrare pe banda dreapta din timp, in caz contrar este obligatoriu sa se conduca pana la urmatoarea iesire unde se va executa manevra de iesire, urmand a se intoarce si a se parasi autostrada pe iesirea initiala.

Este strict interzis sa se intoarca sau sa se conduca cu spatele pe autostrada.

Alte reguli ce trebuie stiute si respectate la conducerea pe autostrazi

Oprirea

Conditii in care se va executa manevra de oprire:

  • la semnalul agentului de politie
  • in caz de urgenta numai pe banda de urgenta, aceasta neputand fi folosita in alte conditii.
  • in cazul in care se previne un accident.
  • la aparitia luminilor rosii pe panourile de semnalizare sau a altor semne care sa indice acest lucru.

In cazul in care se impune oprirea datorita traficului congestionat, se vor aprinde semnalele de avarie pentru a semnaliza celor din spate acest lucru. Ulterior acestea vor fi stinse.

Reguli de conduita preventiva

Datorita vitezelor mari cu care se circula pe autostrazi, limita legala fiind de 130 km/h cu exceptia sectoarelor de drum unde sunt semnalizate alte limite de viteza, trebuie adaptati anumiti factori pentru a se elimina posibilitatea de a se produce un accident:

  • adaptarea vitezei la conditiile de trafic – este esentiala, cu cat viteza este mai mare cu atat distanta de franare in caz de urgenta va fi mai mare.
  • distanta fata de autovehiculul din fata – in functie de viteza cu care se desfasoara traficul, trebuie adaptata si distanta dintre autovehicule, acest factor fiind esential pentru oprirea in siguranta in caz de urgenta. Daca distanta dintre propriul autovehicul si cel din fata este prea mica, chiar daca se circula cu viteza redusa, se va reduce treptat viteza pentru a se mari distanta dintre autovehicule.
  • verificarea permanenta a traficului – este indicat a se verifica in permanenta traficul din jurul autovehiculului propriu cu ajutorul oglinzilor retrovizoare pentru a se putea lua masuri de preventie a accidentelor.
  • atentie la semnalele de pe autostrazi – ele pot indica eventuale pericole ce se afla in fata. Acestea sunt insotite si de restrictii de viteza sau de semnale de directionare a traficului pe anumite benzi. Ele trebuie respectate intocmai pentru o desfasurare fluenta a traficului.
  • oboseala – datorita numarului mare de accidente produse din cauza oboselii, normele de conduita preventiva impun odihna soferului dupa maxim 4 ore de condus.

Locurile in care sunt folosite prezoanele reflectorizante, in functie de culorile acestora – scestea ajuta la determinarea aspectului drumului astfel:

  • Culoarea rosie – amplasate intre banda de urgenta si carosabil.
  • Culoarea alba – amplasate intre benzile de circulatie.
  • Culoarea chihlimbarului – amplasate intre marginea din stanga a carosabilului si rezerva centrala.
  • Culoarea verde – amplasate intre carosabil si benzile de iesire/intrare in autostrada.

Folosirea benzii de urgenta pe autostrada

Aceasta poate fi folosita numai in caz de urgenta atunci cand se produce o avarie, iar in cazuri speciale de congestionare a traficului si numai la indicatia semnalelor de pe autostrada, poate fi folosita si ca banda suplimentara.

Ai condus vreodata pe autostrada? Ti s-a parut usor? Comenteaza mai jos!

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *