Înființare firmă transport | Cum să devii Manager Transport
Rezumat:
- 1 Cât de greu este să începi o firmă de transport?
- 2 Tipul de firme de transport pe care le puteți lansa
- 3 Cum devii manager de transport
- 4 Licența de transport pentru firmă
- 5 Asigurarea finanțării pentru firma de transport
- 6 Alegeți vehiculul potrivit
- 7 Asigurarea este obligatorie
- 8 Făceți-vă firma faimoasă
Reguli 2020: înfiintare firmă transport. Actele pentru lansarea unei afaceri în transporturi rutiere și obtinere atestat Manager Transport marfă / persoane.
Începerea unei afaceri de transport nu este chiar ușoară. De ce? În afară de investițiile semnificative necesare, este vorba de regulile și reglementările speciale domeniului de activitate – transportul rutier.
Cât de greu este să începi o firmă de transport?
La început, opțiunile disponibile legate de alegerea tipului de firmă de transport pot fi copleșitoare, dar asta înseamnă și că aveți în fapt multe posibilități pentru a găsi ceea ce vi se potrivește.
Apoi, aveți o mulțime de decizii de luat atunci când începeți afacerea, iar cercetarea inițiala este esențială. Cu un pic de atenție și cu multa muncă însă, veți fi în funcțiune și veți conduce afacerea de transport în cel mai scurt timp. Cel mai important însă este să știți care sunt pașii de urmat, care este setul de acte necesare pentru înființarea unei firme de transport, și cât durează toate aceste demersuri.
Spre exemplu, veți avea nevoie, obligatoriu prin reglementările europene și prin lege, să aveți un Manager Transport. Nu vă gândiți că aceste cerințe – pentru că am pomenit de reglementările UE, se referă doar la activitățile de transport internațional. Nu, acoperirea obligaţiilor legale se extinde asupra a tot ce funcționează pe teritoriul UE în legătura cu activitatea de transport rutier, intern și internațional.
La început, probabil că nu veți angaja pe cineva pe această funcție, că să puteți avea de la început atestatul necesar firmei, așa că mai mult ca sigur veți alege să luați voi înșivă atestatele. Acestea presupun cursuri de specialitate și examene care se organizează doar la anumite date. Cum ar fi să angajați deja șoferi și să cumpărați combustibili și toate cele, apoi să stați cine știe cât fără să aveți voie să operați?
Dar oricât de corecți am fi, începând cu părţile mai puțin plăcute ale unui început de drum, nu este deloc cazul să vă speriați. Afacerile în transporturi au fost întotdeauna pe lista de succes a antreprenorilor, deoarece au un randament impresionant al investițiilor, dacă sunt bine gestionate. Iar partea cea mai bună este că îți poți începe activitatea de transport chiar și cu unul sau doar câteva vehicule.
Spre deosebire de majoritatea tipurilor de afaceri în care sunt necesare investiții, nu este nevoie decât de o parte foarte mică de aport personal inițial. De ce? Cred că v-ați dat seama: ofertele de leasing. Arătați-ne și nouă o societate de finanțare specializată în leasing cuptoare de pâine, sau rețele de calculatoare. Nu numai că ofertele de leasing auto abundă, dar există deja societăţi specializate în leasing pentru firme de transport, de la flote auto complete până la auto rulate: TBI Leasing.
Dar haideți să trecem la treabă. Cu ce începem? Desigur, cu primul pas: alegerea tipului de firmă de transport pe care ați alege s-o porniți.
Tipul de firme de transport pe care le puteți lansa
Există diferite tipuri de afaceri în transport, care se poate începe cu un nivel suportabil de investițîi inițiale, dar care au mari capabilități de generare rapidă a profiturilor. Enumerăm dintre ele:
Înființare firmă transport persoane
Oamenii trebuie mereu să circule, și – în ciuda progresului fantastic al tehnicilor de comunicații și ale comerțului online – se pare că oamenii circulă din ce în ce mai mult. Aşa că.. ce am putea să alegem că afacere?
Transport public. În multe orașe, există servicii de microbuze și autobuze private care funcționează local și interurban. Puteți începe o afacere de transport de pasageri în aceeași categorie. Veniturile voastre vor veni din vânzările zilnice de bilete., dar și din eventualele curse „ocazionale” pe care le puteți contracta.
Transport navetă. Acest tip de transport de pasageri, deși asemănător celui public de călători, nu se mai bazează pe vânzarea de bilete, ci pe contracte cu diverse instituții sau agenţi economici. Poți face serviciu de shuttle aeroport pentru unul sau mai multe hoteluri. Sau poți lua parte la excursii organizate în scopuri turistice. Foarte importante sunt și societăţile de construcții sau din agricultură, care au nevoie să transporte muncitorii zilnic, dus-întors, în zone unde alte mijloace de transport public nu ajung.
Transport personal cu șofer. Serviciul de transport cu șoferul poate fi asemănător celui de închiriere auto, sau mai apropiat de cel de taxi. Modele cunoscute de acest tip sunt afacerile de tip Black Cab, sau chiar cele de tip închiriere limuzină.
Înființare firmă transport marfă
Am spus-o mai sus, nu am pregătit acest material pentru a vă explica cum se fac marile afaceri. Nu descriem aici construcția unei firme de transport marfă de mare tonaj, nici a transportului mărfurilor cu cerințe speciale, cum ar fi cele perisabile. Vă arătam doar câteva exemple de afaceri ușor de pornit, cum ar fi:
- Servicii de transport pentru alte afaceri. Adesea, mai ales la nivelul firmelor cu activitate preponderent de birou, le este greu să găsească un mijloc de transport adecvat pentru diverse nevoi. Puteți oferi un serviciu de transport în condiții de siguranță și în timp util pentru deplasarea unui număr mai mare de oameni la o ședința, sau a actelor la și de la serviciul de contabilitate. Sau puteți să îi asistați la cumpărăturile de consumabile de birou.
- Relocări și mutări de mobilier. Deși acest tip de afacere presupune câteva elemente în plus față de cele de mai sus, în special necesarul de personal suplimentar pentru împachetare, încărcare – descărcare și asigurare, oferta de servicii este redusă, și loc pe piaţă este încă suficient.
Înființare firmă transport colete
Ar fi greu să asiguraţi transport de mărfuri pentru comerțul electronic? Vă spunem ceva: cea mai mare parte a necazurilor unui comerciant specializat în ecommerce a fost, este și rămâne serviciul de curierat. Dacă la magazinele care vând produse mici, pretabile la un număr mare de clienți, firmele de curierat rămân esențiale, dar avem apoi celelalte domenii, cele ale mărfurilor de dimensiuni mai mari, de valoare mare, și cu număr relativ mic de comenzi zilnice (mobilier, electrocasnice mari, materiale de construcții etc). Serviciile de transport pentru acest gen de afacere sunt în mare lipsă, știm foarte bine asta.
Un alt avantaj este că afacerile prin comerț electronic se desfășoară excelent și sunt într-o creștere constantă și sigură.
Cum devii manager de transport
Trebuie spus din bun început, că pentru a putea opera o firmă de transport trebuie îndeplinite o serie de cerințe legale. În afară de obligativitatea unui cod CAEN specific, mai trebuie parcurși trei mari pași:
- Existența unui manager de transport;
- Atestarea specifica pentru conducătorii auto (diferita în funcție de specific – marfă, transport de persoane, persoane taxi etc);
- Obținerea licenței de transport a firmei.
</ul)
Obținerea calității de manager de transport / managerul activităţii de transport o vom detalia imediat, dar înainte de aceasta trecem rapid prin celelalte două puncte.
Atestatele necesare conducătorilor auto – transport marfă sau transport persoane, se obțin prin intermediul Autorității Rutiere Române – detalii la obținerea atestatelor / certificatelor de pregătire profesională a personalului din domeniul transporturilor rutiere.
Obținerea licenței de transport depinde de codul CAEN principal corespunzător domeniului ales, de prezența unui manager de transport autorizat conform legii, pentru ca apoi să obțineți atestate șoferi pentru transport marfă sau persoane (de la ARR, Autoritatea rutieră română).
Și acum, în sfârșit, trecem la partea cea mai importantă.
De ce este nevoie de atestat manager de transport?
La nivel european aceasta este o obligație, stabilită prin intermediul unui Regulament – act al uniunii care are putere de lege direct în toate statele membre. Cea mai importantă secțiune, referitoare la ceea ce tratăm aici, este:
Articolul 4 din Regulamentul CE nr. 1071/2009 al Parlamentului European și Consiliului:
Managerul de transport
- O întreprindere care exercită ocupația de operator de transport rutier desemnează cel puțin o persoană fizică, managerul de transport, care îndeplinește cerințele și care:
- coordonează și conduce permanent şi efectiv activitățile de transport ale întreprinderii;
- are o legătură autentică cu întreprinderea, cum ar fi aceea de a fi un angajat, director, proprietar sau acționar al acesteia, sau administrează întreprinderea sau, în cazul întreprinderii , este însăși persoana respectivă; și
- este rezident în Comunitate.
- O întreprindere care exercită ocupația de operator de transport rutier desemnează cel puțin o persoană fizică, managerul de transport, care îndeplinește cerințele și care:
Dacă doriți să citiți regulamentul integral sau să verificați și alte prevederi, aveți aici trimitere: text integral REGULATION (EC) No 1071/2009 (în limba română).
Ce vă rugăm să rețineți de aici, pe lângă obligația de a avea stabilită o persoană cu atestat manager pentru transportul rutier, care să conducă efectiv activitatea de transport a firmei, este că nu este deloc obligatoriu să angajați cu contract de muncă această persoana. Concret, pentru a avea managerul de transport necesar, este suficientă desemnarea prin decizie, iar alegerea se poate îndrepta și către persoane neplătite (proprietar, acționar, administrator).
Cum obții atestat pentru manager de transport
Pot participa la examenul pentru obținerea certificatului de competentă profesională a managerului de transport doar persoanele absolvent de liceu, și care au absolvit cursul de pregătire profesională. Absolvirea presupune participarea la toate etapele și activitățile cursului, precum și susținerea cu succes a examenului.
Absolvirea trebuie să se realizeze în termen de maximum 12 luni de la data absolvirii cursului. Candidații care nu au promovat examenul în acest termen trebuie să urmeze un nou curs de pregătire.
Pregătirea profesională în vederea obținerii certificatului de manager de transport (cursurile de pregătire profesională) se realizează numai în centrele de pregătire și perfecționare profesională autorizate în acest scop de Ministerul Transporturilor – prin autoritatea rutieră română.
Înscrierea la un astfel de curs de pregătire profesională se face completând în acest scop o cerere și depunând în acest sens un dosar cu următoarele documente necesare:
- cerere,
- actul / cartea de identitate, în copie,
- actele care demonstrează îndeplinirea condițiilor (datele personale, diploma de bacalaureat, de exemplu) în copie.
După finalizarea cursului de pregătire profesională, candidatul poate susține examenul numai în județul sau municipiul București în care își are sediul centrul autorizat la care a efectuat pregătirea (același județ cu centrele de pregătire).
Candidații respinși la primul examen pot susține un nou examen în orice județ sau în Municipiul București.
Absolvirea acestui curs, prin promovarea examenului, vă atesta pregătirea profesională pentru manageri transport – transport persoane (inclusiv taxi și închiriere) sau transport marfă. Comisia de examinare în fața căreia vei susține examenul (probă scrisă și testare online) trebuie să certifice că ai depus toate eforturile în vederea actualizării cunoștințelor și creșterii nivelului de pregătire și perfecționare în domeniul transporturilor rutiere. La final, veți deveni manager transport persoane, sau manageri transport marfă dacă într-acolo vă îndreptați.
Licența de transport pentru firmă
Există mai multe tipuri de licențe pentru transport rutier diferite pe care trebuie să le obțineți în funcție de natura activității de transport alese. Aceste alegeri depind și de echipamentul tehnic avut la dispoziție sau în pregătire, dar cel mai mult contează destinația aleasă pentru serviciile prestate.
Dacă inițiați o afacere de transport cu taxiuri sau tip „cab”, atunci există licența de transport în regim taxi. Aici atenție, nu discutăm prea mult despre detalii tip manager taxi și închiriere, pentru că licența de transport avută în vedere trebuie completată cu obligațiile specifice fiecărei comunități, așa cum sunt acestea stabilite prin legile speciale și prin reglementările autorităților locale. Spre exemplu, activitatea de taxi nu se poate desfășura fără un contract de dispecer transport taxi.
Pentru autobuze sau alte mijloace de transport în comun, veți avea nevoie de licența corespunzătoare. Deși discutăm tot de transportul rutier de persoane, se face o distincție clară între activitatea tip transport taxi sau închiriere mașina cu șofer, și cea de transport în comun.
Pentru transportul mărfurilor aveți nevoie de licența pentru de transport în regim rutier de mărfuri.
În final, atât pentru mărfuri, cât și pentru persoane / pasageri, ai nevoie de permis de transport ocazional și în regim de închiriere.
Aceste permise sunt temporare – înainte de expirarea termenului stabilit trebuie să le reînnoiți.
=============================
Asigurarea finanțării pentru firma de transport
Următorul și unul dintre cei mai importanți pași este rezolvarea finanțării pentru a cumpăra sau închiria autovehiculele necesare, cât și pentru partea logistică a afacerii (birouri, garaj etc).
Dacă dețineți deja un vehicul adecvat în funcție de tipul afacerii alese, este posibil să nu fiți nevoit să căutați prea mult surse de finanțare.
În afară de prețul sau chiria vehiculului rutier, trebuie să aveți o schița clară a celorlalte costuri. Acestea includ – nu uitați, taxe și impozite speciale. De exemplu, pentru că vehiculele cu masa mai mare de X tone să poată circula în timpul zilei în interiorul orașelor importante, se percep anumite taxe. Dar acestea se stabilesc, în parte cel puțin, abia după ce avem determinat ce anume vom opera: vehicule rutiere. Le vedem în continuare.
Alegeți vehiculul potrivit
Primul pas pe partea „tehnică” a afacerii va fi să achiziționați (cumpărare sau leasing) sau să închiriați tipul de autovehicule potrivite pentru tipul de afacere de transport în care intrați. Spre exemplu, pentru transportul persoanelor, trebuie să vedeți dacă va fi pentru transport individual (taxi, Cab, Limo), sau pentru transport în comun (microbuz / autobuz).
La fel, în situația transportului de marfă, trebuie să aveți deja o idee destul de clară asupra a ce veți dori să transportați. Sau, ca să vedem altfel acest aspect – ce veți putea transporta. Anumite mărfuri necesită sisteme hidraulice de încărcare – descărcare. Altele, spațiu adecvat pentru încărcare – descărcare rapidă (cum ar fi transportul de colete și pachete pentru comerțul electronic).
Mulți dintre cei care au început o asemeni afacere, când au deschis o firma de transport, au plecat de la un „aranjament” existent, cu care au plecat la drum. O parte dintre aceștia au gândit în avans și au achiziționat vehicule mai mari și mai complexe decât o cerea acel aranjament. Grijă la așa ceva, să nu faceți investiția inițiala prea mare, că să vă omorați afacerea înainte de a avea vreo șansa. Alții, invers: au luat exact ce aveau nevoie, iar când treaba a început să se miște mai bine, s-au găsit în situația de a trebui să facă prea repede investiții noi.
Asigurarea este obligatorie
Asigurarea vehiculului nu este singurul lucru pe care trebuie să îl luați în considerare: trebuie să asigurați și toate mărfurile pe care le transportați dintr-un loc în altul. O asemenea asigurare, care este puțin costisitoare, poate oferi liniștea sufletească clienților potențiali – crescând astfel substanțial șansa obținerii de contracte. Deoarece orice daune aduse vehiculului sau mărfurilor din interiorul acestuia, vor fi acoperite de asigurare, nici voi și nici clienții nu veți ajunge să suportați nicio pierdere.
Făceți-vă firma faimoasă
După ce ați terminat cu toate procedurile de mai sus, planul final este să vă promovați afacerea. Una dintre cele mai bune modalități de a-ți promova afacerea de transport este să folosești autocolantele de vinil cu toate informațiile necesare și datele de contact direct pe corpul vehiculului
Promovarea online este și ea extrem de importantă, dar până la urmă, să știți, recomandările din partea clienților mulțumiți funcționează cel mai bine.