Cat de complicat este sa inmatriculezi o masina in Romania?

img
Home / Stiri despre permisul auto / Cat de complicat este sa inmatriculezi o masina in Romania?

Multi romani care achizitioneaza masini second hand de peste hotare la preturi mici nu iau in calcul birocratia si cheltuielile ascunse de care se vor lovi la intoarcerea in tara.

Romanii prefera masinile second hand, acesta este un fapt demonstrat statistic: in primul semestru al lui 2014 numarul masinilor vechi inmatriculate a depasit de 3 ori numarul masinilor noi. Cele mai multe dintre aceste masini sunt cumparate din tari precum Germania unde pretul este mult mai mic decat pretul practicat de vanzatorii de masini second hand din tara. Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV) a publicat date conform carora in primele luni ale lui 2014 au fost inmatriculate 31.225 masini noi, 98.633 masini vechi si au fost inregistrate 104.581 reinmatriculari.

Se recomanda atentie maxima la cumpararea unei masini second hand

Din pacate intregul proces de inmatriculare este atat de complicat incat multi soferi ajung sa regrete decizia achizitionarii unei masini second hand in mod special din perspectiva problemelor care pot aparea la RAR daca in momentul cumpararii nu se face o inspectie serioasa la un service specializat.

Cumparatorul poate verifica inclusiv daca masina a fost implicata in accidente accesand baza de date CEDAM unde se poate face o verificare pentru care sunt necesare CNP/CUI si seria de pe caroseria masinii (sau numarul de inmatriculare).

Toate aceste verificari scutesc cumparatorul de la mai multe dureri de cap dupa ce contractul a fost semnat, suma de vanzare achitata, iar noul proprietar intra in posesia actelor, a cartii de identitate a masinii, a certificatului de atestare fiscala si a fisei de inmatriculare.

RAR-ul, locul unde incepe calvarul pentru noii proprietari

Daca in tarile civilizate inmatricularea unei masini noi are un cost insignifiant prin comparatie cu salariul mediu si nu dureaza mai mult de o ora, in Romania costurile variaza si includ aproape obligatoriu si o mica atentie pentru personalul RAR insarcinat cu inspectia tehnica.

Noii proprietari trebuie sa scoata din buzunare sume cuprinse intre 120 si 450 de lei inainte de a merge mai departe cu procesul de inmatriculare.

Dupa RAR urmatoarea vizita se face la ANAF unde se calculeaza taxa de mediu sau timbrul de mediu. Informatiile de pe site-ul institutiei sunt de natura nu sa lamureasca ci sa induca si mai mult in confuzie noii proprietari purtati pe drumuri interminabile de acest proces complicat. De vina este birocratia stufoasa si nepasarea functionarilor publici.

La ANAF se recomanda prezentarea cu toate actele astfel incat sa nu se faca mai multe drumuri pentru ca actele cerute difera adesea de la saptamana la saptamana si de la functionar la functionar. Dupa depunere actelor, taxa poate fi platita tot la sediul ANAF unde soferul trebuie sa se reintoarca (dupa o asteptare de 5 zile) iar apoi sa astepte o confirmare electronica ce poate dura pana la 48 de ore inainte sa se poata prezenta la DRPCIV pentru ultimul pas al procesului.

In perioada celor 2 zile de asteptare a confirmarii soferul mai trebuie sa faca un drum pana la Directia de Taxe si Impozite unde declara masina pentru a fi impozitata. La prezentare trebuie achitata o taxa de inmatriculare.

Ai inmatriculat recent o masina in Romania? Cat de greu a fost? Comenteaza mai jos!

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *