Motorul autovehiculului
Motorul este componenta autovehiculelor care produce energia necesara deplasarii acestora de la un punct la altul. Atat motoarele pe benzina cat si cele pe motorina folosesc mecanismul biela-manivela pentru a functiona, acest mecanism avand rolul de a transforma miscarea rectilinie a pistoanelor in miscarea de rotatie a arborelui cotit.
Pornirea motorului se face cu ajutorul cheii de contact care are rolul de a actiona un contact electric ce pune in functie circuitul de aprindere al bujiilor, sistemul de alimentare cu carburant si electromotorul care actioneaza volanta, acesta transmitand miscarea de rotatie catre arborele motor.
In functie de felul in care are loc amestecul aerului cu combustibilul, exista doua tipuri de motoare: MAS – motoarele cu aprindere prin scanteie (motoarele pe benzina) si MAC – motoarele cu aprindere prin compresie (motoarele diesel).
De asemenea, exista motoare in doi timpi si motoare in patru timpi, diferenta dintre acestea fiind data de numarul de curse simple pe care pistonul trebuie sa le faca pentru a incheia un ciclu de functionare. In cazul motorului in doi timpi pistonul face doua curse simple pentru a incheia un ciclu de functionare, iar in cazul motorului in patru timpi pistonul face 4 curse simple.
Motorul cu aprindere prin scanteie
In cazul acestui tip de motor, un ciclu complet consta in:
- Admisie – in aceasta faza de functionare pistonul se deplaseaza in jos absorbind amestec de aer si benzina.
- Compresie – odata amestecul absorbit, pistonul se deplaseaza in sus pentru a-l comprima in camera de compresie a cilindrului.
- Aprindere – in momentul in care compresia este realizata, bujia produce scanteia care aprinde amestecul de aer si carburant crescand temperatura si presiunea gazelor in camera de compresie. Astfel, pistonul este impins in jos si se realizeaza cursa activa.
- Evacuare – deplasarea pistonului in jos rezulta in eliberarea gazelor prin supapele de evacuare.
Motorul cu aprindere prin compresie
La acest tip de motoare aerul este puternic comprimat pana cand ajunge la temperatura de autoaprindere a combustibilului. Combustibilul este injectat la sfarsitul cursei de comprimare si se autoaprinde in momentul contactului cu aerul introdus in camera de compresie a cilindrului.
Ciclul complet al motoarelor cu aprindere prin compresie consta in:
- Admisie;
- Compresie;
- Injectia, arderea si destinderea;
- Evacuarea.
La acest tip de motoare, in timpul compresiei atat supapele de admisie cat si cele de evacuare sunt deschise, evacuarea gazelor facandu-se liber datorita diferentei de presiune din cilindru fata de mediul exterior. Gazele sunt impinse de piston catre exterior.
Ce inseamna:
1. Cursa pistonului – aceasta reprezinta distanta pe care pistonul o parcurge intre cele doua puncte extreme (sus si jos).
2. Cilindreea – se calculeaza in centimetri cubi sau in litri si reprezinta volumul total al motorului.
3. Raportul compresiei – acesta se calculeaza in functie de volumul total al cilindrului si volumul camerei de ardere.
4. Timp – reprezinta o cursa a pistonului de jos pana sus sau invers intre cele doua puncte extreme.