O noua hotarare de guvern starneste panica printre soferi. Limita de 6500 de km discutata la nivel national. Cand se aplica si cat de stricta este?
Rezumat:
In ultimele zile, in mediul online au aparut discutii aprinse despre strategia dezbatuta de catre Ministerul Mediului pentru atingerea neutralitatii din punct de vedere al gazelor cu efect de sera. Aceasta presupune ca din anul 2050, soferii vor fi restrictionati sa mai utilizeze masina personala atunci cand este depasit pragul de 6500 km si nici nu vor mai putea circula singuri in vehicul.
Acest scenariu a fost creat pentru a reduce cat mai mult amprenta de carbon si emisiile rezultate de numarul mare de masini, fiind necesar pentru a minimiza cat mai mult gradul de poluare.
Cat de stricta este limita de 6500km /an?
Pentru a atinge neutralitatea climatica, strategia Romaniei pe termen lung este sa reduca amprenta de carbon pana in anul 2050 prin utilizarea unui numar diversificat de strategii si metode. Prin urmare, toti soferii trebuie sa cunoasca faptul ca aceasta propunere nu va intra in vigoare imediat si nu va avea repercursiuni in viitorul apropiat. De asemenea, Ministerul Mediului a declarat faptul ca nu vor fi impuse ratii de transport, ci se doreste inlocuirea tehnologiilor vechi ce utilizeaza combustibili fosili cu unele mai noi, electrice si verzi.
In acelasi timp, calatoria impreuna cu o alta persoana nu reprezinta o alta obligatie, ci este o recomandare ce va ajuta participantii la trafic sa isi eficientizeze emisiile de gaze, lucru ce va duce la o crestere considerabila a calitatii vietii, dar si la un ecosistem mult mai sanatos.
Ce se va intampla in 2050 cu masinile pe combustibili fosili?
Noile reguli impuse de Parlamentul European obliga marii producatori sa introduca pe piata doar vehicule cu emisii 0 de CO2 incepand cu anul 2035. Avand in vedere acest lucru, pana in anul 2050 se doreste o reducere cat mai accentuata a inmatricularilor de masini care folosesc combustibilii fosili.
In aceasta categorie intra autovehiculele personale, de transport in comun, de marfa care functioneaza pe diesel, benzina si GPL, fiind inlocuite treptat cu cele electrice sau hidrogen. La fel se doreste si minimizarea vanzarilor de masini hibrid, fiind un pas esential pentru scaderea emisiilor de carbon.
Cu toate acestea, in anul 2050, circulatia cu masinile pe combustibil fosil nu va fi interzisa, cei 6500 km fiind o medie de km parcursi utilizati in calculele realizate, nu un maxim impus, acest scenariu fiind cel de baza.
Indeplinirea obiectivelor pe termen lung in ceea ce priveste neutralitatea climatica a devenit o prioritate importanta nu doar pentru Romania, ci si pentru toate statele membre UE inca din anul 2016, atunci cand a fost semnat Acordul de la Paris.
Atat economia nationala, cat si tehnologia vor continua sa se dezvolte considerabil si avand in vedere ca eficienta masinilor electrice va creste, iar pretul lor va scadea, reducerea numarului de masini ce utilizeaza combustibili fosili va avea un impact deosebit asupra mediului inconjurator, a economiei, cat si asupra sanatatii oamenilor.