Programul Rabla 2020 a inceput si ofera beneficii neasteptate
Rezumat:
Programul Rabla Plus 2020 a inceput nemaipomenit anul acesta, cu cel mai mare buget din intreaga existenta – aproape 45% mai mare decat in anul 2019. Bugetul de anul acesta insumeaza 405 milioane de lei si are aproximativ 60.000 de beneficiari – cel mai mare numar din ultimii 15 ani.
Printre beneficiile persoanelor inscrise in programul Rabla Plus se numara posibilitatea achizitionarii de motociclete full electric.
Programul Rabla Plus vine cu noutati asteptate de soferi
Cu privire la noutatea adusa de programul Rabla 2020, Ministrul Mediului informeaza beneficiarii: „Am venit si cu o premiera anul acesta: finantarea achizitiilor de motociclete full electric. Exista calcule care arata ca daca 10% din soferi si-ar inlocui masina cu o motocicleta full electric, poluarea din trafic ar scadea substantial, iar timpul de stationare in trafic s-ar reduce cu pana la 40%”.
Cu toate astea, beneficiarii nu sunt conditionati sa achizitioneze un autovehicul odata ce are loc casarea celui vechi: „Programul Rabla Plus nu conditioneaza achizitia unui autovehicul nou de casarea unui autovehicul uzat. Insa cei care vor dori sa renunte la o masina veche, poluanta, vor beneficia in plus si de prima de casare stabilita prin programul Rabla Clasic, in valoare de 6.500 de lei„, informeaza Ministerul Mediului.
Asadar, cei care vor accesa cele doua programe in acelasi timp, valoarea sumelor decontate prin AFM din pretul total al masinii va fi de aproximativ 11.300 Euro in cazul celor full electric, 5.800 Euro pentru cele hibrid plug-in, precum si 1.400 Euro pentru motocicletele full electric.
„Persoanele care doresc sa achizitioneze o masina full electric sau electric hibrid plug-in, se pot adresa dealer-ilor validati incepand cu ora 13:00. Totodata, pentru prima data in istoria sa, Rabla Plus permite populatiei inclusiv achizitia de motociclete full electric„, ii informeaza pe beneficiari Ministerul Mediului.
In cazul celor care isi vor achizitiona o masina hibrid plug-in, ei vor beneficia de o finantare in valoare de aproximativ 4.500 de Euro. Achizitiile privind motocicletele full electric vor fi sustinute cu peste 700 de Euro – suma nu trebuie sa depaseasca 50% din costul total al autovehiculelor.
Pentru al cincilea an consecutiv s-a pastrat prima in valoare de 10.000 de Euro in ceea ce priveste achizitia masinilor full electric din Europa.
Totodata, cu privire la bugetul programului Rabla 2020, Ministerul Mediului declara: „Are cel mai mare buget de cand exista programul: 405 milioane de lei. Va avea cel mai mare numar de beneficiari din ultimii 15 ani: se estimeaza ca in jur de 60.000. Valoarea primei de casare ramane la 6.500 de lei (1.350 de euro). Aceasta prima poate sa creasca cu inca 1.000 de lei daca masina pe care o alege beneficiarul are pragul de emisii de 96 de g de CO2 per km„.
Asadar, programul Rabla 2020 este foarte avantajos pentru beneficiari. Anul acesta s-a introdus un eco-bonus nou in ceea ce priveste Rabla Clasic in valoare de 1.000 de lei. La aceasta suma se pot adauga cei 6.500 de lei in cazul alegerii unei masini cu sistem GPL sau GNC.
Promovarea autovehiculelor electrice si obtinerea unei calitati mai bune a aerului cu programul Rabla Plus
Motivul cresterii bugetului anul acesta este promovarea utilizarii autovehiculelor electrice si in acelasi timp, obtinerea unui aer mai curat, printr-un trafic mai putin daunator:
„Am crescut bugetul pentru ca ne-am stabilit un obiectiv mare pentru 2020: sa punem pe soselele Romaniei aproximativ 3.000 de masini nepoluante, adica acelasi numar de autovehicule cumparate prin Rabla Plus in toti cei patru ani de cand exista programul. Cred ca viitorul transportului este full electric, iar acest tip de transport va fi si o garantie a aerului bun in orase.
Incercam, chiar si in aceste momente grele, sa sustinem politicile de mediu, sa va sprijinim pe voi si sa ne respectam promisiunile. Trebuie sa fim atenti in aceasta perioada si sa evitam cat se poate suprapunerea celor doi factori care ne pot afecta: Coronavirus si calitatea aerului. Daca v-ati uitat in ultimele zile pe starea aerului din Romania, poate ati observat ca aceasta a fost una foarte buna. Insa, am ajuns sa atingem aceasta stare doar pentru ca izolarea ne-a facut pe multi dintre noi sa ne parcam masinile si sa ramanem acasa. Ganditi-va cum ar fi sa avem aceleasi date de aer intr-o perioada de activitate normala. Eu cred ca se poate„, a declarat Costel Alexe, ministrul Mediului.
Conditia impusa de programul Rabla Plus
Pentru ca se doreste ca Romania sa beneficieze in primul rand de acest program, s-a impus conditia imposibilitatii instrainarii masinii cel putin un an. Tara noastra ofera cea mai mare prima pentru autovehicule electrice din Europa si de aceea, reprezentantii si-au propus ca traficul sa ramana in Romania pentru o perioada de cel putin un an.
In aceasta perioada grea prin care cu totii trec, este important ca procedurile administrative sa se poata desfasura de acasa. In acest sens, echipa de la AFM face demersurile necesare, astfel incat nu va mai trebui ca beneficiarul sa se deplaseze la sediul dealerului.
„Avand in vedere conditiile speciale in care ne regasim, le-am cerut colegilor mei de la AFM sa analizeze posibilitatea de transmitere digitalizata a documentelor in cadrul programului. Sper ca in zilele care urmeaza sa avem gata un sistem online si sa puteti parcurge aproape toti pasii de acasa„, a adaugat Costel Alexe.
Sintetizarea pasilor parcursi de cei peste 60.000 de beneficiari:
- obtinerea unei cereri de inscriere cu o valabilitate de 120 de zile de la dealeri;
- casarea autovehiculului vechi in 30 de zile de la obtinerea cererii;
- incheierea formalitatilor de achizitie a noului autoturism in cele 90 de zile de valabilitate ramase.