Scade taxa auto in 2014
In sfarsit o veste buna pentru soferi: incepand cu 1 ianuarie 2014, timbrul de mediu va fi redus substantial. De ce? Intrucat cursul de referinta Euro-LEU pentru calcularea taxei e cel anuntat de Banca Centrala Europeana in prima zi a lunii octombrie (pentru cazul de fata, pe 1 octombrie 2013), adica 4,4485 lei/euro, cu peste 1,6% mai mic decat nivelul cursului actual.
Vis-a-vis de timbrul de mediu (care inlocuieste taxa de poluare), cei de la Ministerul Mediului au anuntat ca formula de calcul a taxei va fi diferita, cu mentiunea ca masinile electrice, hibride si cele din clasa Euro 6 vor fi scurtite de la plata acestei taxe auto. Chiar daca formula se schimba, sub incidenta ei vor intra doar vehiculele cu norme de poluare din categoriile 1 si 2, cota pentru autoturismele din clasa de poluare Euro 5 ramanand neschimbate.
Consecintele cele mai importante ale acestei modificari sunt:
- suma de plata pentru Euro 2 si Euro 1 va scadea cu 60%, respectiv 80%, in timp ce suma de plata pentru non-Euro va fi redusa cu 90%, pe motiv ca masinile din aceasta categorie sunt oricum foarte vechi si nu vor mai ramane prea mult in circulatie;
- in cazul masinilor din categoria Euro 1 si Euro 2 cuantumul timbrului de mediu va fi calculat in functie de puterea cilindrica, iar in cazul celor din categoriile Euro 3, Euro 4 si Euro 5, taxa va fi calculata dupa emisiile de dioxid de carbon, cu mentiunea ca in cazul categoriei Euro 5, taxa va ramane la acelasi nivel cu cel actual;
- cuantumul va fi calculat diferit, in functie si de tipul combustibilului folosit;
- factorul principal pentru calcularea timbrului va fi emisia de dioxid de carbon;
- suma de plata aferenta timbrului de mediu va trebui platita o singura data, fie la inmatricularea masinii in Romania, fie la prima transcriere;
Singurii afectati negativ de aceasta masura vor fi cei care vor inmatricula masini diesel din categoria de poluare Euro 3 si Euro 4, intrucat se pare ca exista studii care arata ca emisiile din pulberi sunt mult mai mari decat in cazul masinilor care functioneaza pe baza de motorina.
De asemenea, si institutiile publice vor trebui sa plateasca taxa de mediu pentru fiecare masina care le intra in parcul auto, exceptie de la aceasta regula facand doar automobilele serviciului de Ambulanta, de Politie, Pompieri, MAI si MAPN, ale Corpului Diplomatic, precum si automobilele ce vor fi folosite de persoane cu diferite tipuri de handicap. De asemenea, persoanele care au contribuit deja la timbrul de mediu in alte forme decat cea descrisa de lege sunt la randu-le scutite de la plata taxei.
Ecotichet de 2500 de Euro pentru cei care vor o masina electrica
Guvernul va aloca cate 2500 de Euro pentru cei care vor dori sa-si achizitioneze masini electrice, metodologia de obtinere a etichetului urmand a fi disponibila pe site-ul Ministerului Mediului.
Cat va costa efectiv taxa auto in 2014?
Pe site-ul Administratiei Fondului pentru Mediu se gaseste deja un calculator de taxa auto menit sa-i ajute pe pe soferii care trebuie sa isi inmatriculeze masina, insa in principiu, valorile fluctueaza in jurul la:
- 576 de Euro pentru un Volkswagen Polo (din 2001) cu motor de 1,5 cmc, cu motor Diesel si cu Euro 3;
- 425 de Euro pentru acelasi automobil, dar cu motor pe benzina;
- 60 de Euro pentru un Volkswagen Polo nou, cu motor de 1,2 centimetri cubi in varianta Diesel si cu factor de poluare Euro 5, si 30 de Euro pentru varianta pe benzina;
- 823 de Euro pentru un Ford Fiesta din 2003 consumator de motorina, cu motorizare de 1,4 cmc si cu Euro 3 si circa 933 de Euro pentru aceeasi masina, dar cu motorizare pe benzina;
- pentru un Logan Sandero nou, cu motor de 1,2 cmc si 75 de cai putere, taxa va fi de 109 Euro pentru varianta pe motorina si de 53 de Euro pentru varianta pe benzina;
- pentru un autoturism Dacia Duster nou, motorizarea pe motorina va fi in jurul la 269 de Euro, cu mici variabile in functie de echipamentele atasate si de 120 de Euro pentru motorizarea pe benzina;
De ce sa platesti mai putin pentru masinile vechi, cele mai poluante? Ce parere ai? Comenteaza mai jos!