Taxa auto Oxigen din Bucuresti a fost abrogata

img
Home / Calculator taxa auto - timbru de mediu 2024 / Taxa auto Oxigen din Bucuresti a fost abrogata

La propunerea primarului capitalei, consilierii primariei au abrogat vigneta oxigen –  taxa care avea in vedere masinile poluante din Bucuresti. Asa cum se mentiona intr-o hotarare a Consiliului General al Municipiului Bucuresti (CGMB), taxa care teoretic a intrat in vigoare la 1 ianuarie nu se va mai aplica.

Asadar, conform noilor decizii din partea Primariei Municipiului Bucuresti regasite intr-un comunicat de presa, taxa auto 2020 pe care soferii masinilor poluante erau nevoiti sa o achite incepand cu luna martie a fost abrogata in urma voturilor Consiliului General al Municipiului Bucuresti.

Taxa a fost mentionata in Hotararea CGMB nr. 539/2019 in urma voturilor favorabile din partea reprezentantilor Consiliului General al Municipiului Bucuresti din luna octombrie. Scopul abordarii unei astfel de taxe era imbunatatirea calitatii aerului din capitala, avand in vedere numarul ridicat al autoturismelor poluante care circula zilnic.

De mentionat este ca vigneta Oxigen a intrat in vigoare la 1 ianuarie, odata cu publicarea in Monitorul Oficial, insa era aplicata din luna martie, conform amanarii din decembrie anuntata de Primarul Capitalei, Gabriela Firea.

Cu toate astea, regulamentul nu a suferit modificari. Conform declaratiilor sefului Directiei de Transporturi din Primaria Capitalei, Mihai Teodorescu din cadrul postului de radio Bucuresti FM, sanctiunile prevazute in HCGMB nr. 539/2019 inca trebuiau luate in considerare. Aceste sanctiuni ii vizau pe soferii care conduceau masini poluante cu masa totala mai mica de 5 tone in centrul capitalei. Sanctiunile erau aplicate in zilele lucratoare ale saptamanii, in intervalul orar 7:00-22:00 pentru cei care nu achitau taxa, in urmatoarele conditii:

  • in cazul autoturismelor ce au o norma de poluare Euro 3 si Euro 4 (2021), accesul era redus si se facea doar in conditiile achitarii taxei auto;
  • in ceea ce priveste autoturismele ce au o norma de poluare non-Euro, Euro 1 si Euro 2, accesul era permis doar in anumite zone ale Bucurestiului in conditiile achitarii taxei auto. Cu toate astea, chiar si in urma platii vignetei, soferii nu puteau circula pe principalele artere ale capitalei.

Tot potrivit hotararii publicate in Monitorul Oficial, plata vignetelor in cazul autoturismelor cu norma de poluare Euro 4 intra in vigoare de la 1 ianuarie 2021. Un an mai tarziu – in 2022, accesul in Bucuresti al masinilor cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 si Euro 2 era complet interzis. In 2024 urma sa se interzica circulatia masinilor Euro 3.

Ce pret avea taxa Oxigen din Bucuresti?

Preturile sunt mentionate in hotararea Consiliului General al Municipiului Bucuresti pe categorii privind perioada achitata: o zi, o luna, sase luni si un an. Cele mai mari tarife sunt in ceea ce priveste masinile non Euro, iar cele mai mici, Euro 4.

Tarifele exprimate in lei pentru vigneta electronica de tip Oxigen, percepute pentru masinile cu norma de poluare non Euro, Euro 1, Euro 2, Euro 3 si Euro 4 sunt urmatoarele:

 

Norma de poluare

Tarife (lei)
Vigneta electronica de tip Oxigen
Perioada
1 zi1 luna6 luni1 an
non Euro153001.1001.900
Euro 1152501.1001.700
Euro 2152009001.500
Euro 35100450700
Euro 4580350500

Sursa: Avocat.net

In cazul celor cinci tipuri de norme de poluare mentionate, cifrele arata ca in Bucuresti si in judetul Ilfov numarul masinilor depaseste 1.600.000. O mare parte dintre acestea polueaza intens orasul zilnic, mai ales in zonele centrale ale capitalei, unde traficul este aglomerat.

Riscurile neplatii vignetei Oxigen

Soferii care refuzau plata taxei auto pentru sporirea calitatii aerului riscau amenzi cu o valoare cuprinsa intre 1.500-2.000 de Lei. Amenzile puteau fi percepute de catre politia locala, rutiera sau de catre angajatii imputerniciti de catre primarie.

S-a pus in discutie aplicarea unei taxe si pentru masinile inscrise in afara capitalei sau a judetului Ilfov, insa s-a decis ca aceasta ar fi o hotarare care i-ar discrimina pe ceilalti soferi din tara.

Cei scutiti de plata vignetei erau soferii masinilor cu normele de poluare Euro 5 si Euro 6, precum si cele electrice si hibrid. In hotarare sunt mentionati ca fiind scutiti si soferii cu dizabilitati, masinile angajate transmisiilor TV si radio, cele detinute de institutiile publice, utilitare si cele istorice. In lista autovehiculelor scutite de plata sunt incluse si motocicletele.

Abrogarea vignetei Oxigen

Conform declaratiilor sale, aceasta hotarare de abrogare din partea Primarului General al Capitalei a venit insotita de parerea a zeci de mii de oameni: „Decizia se va transforma intr-o hotarare de Consiliu General, in luna martie. Decizia este, chiar daca cu sufletul neimpacat, dar din respect pentru cetatenii care mi-au scris – si foarte multi mi-au scris in acest sens, al renuntarii. Renunt la vigneta anti-poluare.

Astfel, in urma unei consultari publice de 5 zile in cadrul careia aproximativ 90% dintre cei 60.000 de participanti au cerut renuntarea la taxa Oxigen din Bucuresti, la sfarsitul lunii februarie s-a luat hotararea din partea Primariei Capitalei.

In cazul celor care au achitat taxa auto inaintea abrogarii, banii vor fi restituiti. Este vorba despre aproape 1.600 de soferi ale caror vignete insumeaza in jur de 76.000 de Euro.

    Aboneaza-te la Newsletter

    Nume (necesar)

    Email (necesar)

    Leave a Comment

    Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *